Звіт з роботи від Михайла Винницького

zvit z roboti vid mihajla vinnickogo bb71f14 - Звіт з роботи від Михайла Винницького

Заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький оприлюднив звіт 100 днів роботи, який включає 15 пунктів.   "Сьогодні виповнилося 100 днів від коли мене КМУ призначив заступником Міністра освіти і науки України. Пора звітувати про зроблене але зроблено багато, тому готуйтеся – дуже лонгрід (15 пунктів):   1) Завершено вступ на бюджет: 76,5 тисяч місць держ замовлення на бакалаврат розподілено за широким конкурсом між закладами вищої освіти (ЗВО). Це 91,5% від прогнозованого розподілу по спеціальностях – рекордно точно. Зараз завершується підтвердження заяв тих, хто прийнятий на бюджетні місця на магістерські програми. Цього року все пройшло без скандалів (проблеми вирішувалися в робочому порядку). За успішну організацію цьогорічної вступної кампанії велике «Дякую» команді директорату вищої освіти МОН на чолі з Олег Шаров. За практично безпроблемне проведення НМТ – цього року його писали понад 260 тис. абітурієнтів, з яких понад 20 тис. писали в тестових центрах закордоном – вдячність команді УЦОЯО на чолі з Tetiana Vakulenko. Підписатись   2) Запроваджено системний підхід до аналізу виконання ректорами ЗВО своїх контрактів з МОН. Наразі, за результатами розгляду Експертно-кадрової комісії (під моїм головуванням) рекомендовано Міністру Оксен Лісовий двом ректорам оголосити догани за невиконання освітнього законодавства і умов їх контрактів. Ця робота складна: українське трудове законодавство захищає (хтось скаже – надмірно) працівника у відносинах з роботодавцем, а у ректорів завжди знайдуться можливості оскаржувати будь-яке рішення МОН в суді. Тому, хоча декому хотілося б бачити швидкі кадрові зміни в деяких державних ЗВО, в цій частині рухаємося уважно, виважено, без емоцій. Але рухаємося.   3) Підготовлено і зареєстровано у ВРУ два законопроекти: 9600 і 9601. Велика вдячність Serhii Babak за співпрацю в їх розробці і швидкій реєстрації. Дуже надіємося, що незабаром вони будуть проголосовані у Раді. Перший – законопроект 9600 – пропонує зменшити граничне аудиторне навантаження викладача з теперішніх 600 годин до 400-500 (що наближує нашу практику до середньої в ЄС) і запровадити облік наукової роботи науково-педагогічних працівників (сама система обліку наукового навантаження визначатиметься ЗВО в межах його автономії); якщо особа не виконує наукової роботи, вона може працювати у вищій освіті, як педагогічний працівник з граничним навантаженням в 900 аудиторних годин. Цей законопроект покликаний спонукати керівництво ЗВО сприяти розвитку реальної науки в університетах, вихолощувати псевдо-науку, і уможливить тим викладачам, які не мають бажання займатися дослідженнями (а є якісними викладачами) залишитися в системі вищої освіти. Другим законопроектом – 9601 – передбачено відхід від успадкованої з радянського періоду практики затвердження Атестаційною колегією МОН вчених звань доцента, професора, старшого дослідника. Зараз вчені звання присвоюються вченими радами університетів та наукових установ, а подальше їх затвердження в МОН є зразком зайвої бюрократії. Вчене звання має відповідати посаді науково-педагогічного працівника і присвоюватися самим закладом, в якому цей працівник працює. Це європейська практика. Також 9601 передбачає передачу від МОН функції ліцензування освітньої діяльності та державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог ліцензійних умов, що передбачено Державною антикорупційною програмою.   4) Розроблено нову концепцію фінансування вищої освіти – через формульний розподіл (з 1 січня 2024 р. відновлюється дія Постанови 1146 але з новими критеріями, які ще уточнюються) і через запровадження грантів, які уможливлюють співфінансування вищої освіти державою і приватним сектором. Також передбачається монетизація пільг – тобто, надання фінансової підтримку пільговикам після їх вступу в ЗВО, а не гарантію бюджетного місце незалежно від результату ЗНО, як зараз. Ця нова концепція системи державного фінансування вищої освіти буде презентована на найближчому засіданні Комітет Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій, в контексті перегляду Комітетом чинної системи державного замовлення. Якщо коротко, ми пропонуємо збереження 100% державного фінансування навчання на бакалавраті для певних спеціальностей (медицина, освіта, природничі науки тощо) і перехід на гранти для інших. В результаті передбачаємо, що кількість вступників, які отримають фінансову підтримку свого навчання від держави збільшиться на 30-40% (але підтримка буде не повна). Якщо депутати схвалять концепцію, приступимо до розробки конкретних законопроектів.   5) Заблоковано можливість видачі дипломів бакалавра з права недобросовісним надавачам "освіти". Конкретно, вперше застосовано функціонал ЄДЕБО, за яким блокується видача диплому особі, яка не склала ЗНО/НМТ при вступі, а перевелася на навчання з іншого ЗВО. В народі цю схему називають «польським вступом» – коли абітуріент вступає в закордонний «університет» (часто насправді не виїжджаючи з України) і тоді після першого семестру (чи пізніше) переводиться в український заклад. Робиться це для того, щоб обійти ЗНО. Ще у 2019 році ВРУ прийняла зміни до статті 46 закону «Про вищу освіту», якими зобов’язала студентів, які переводяться з іншого ЗВО виконувати всі вимоги, що їх виконують вступники які не переводилися – отже проходити ЗНО (або НМТ). Останніх декілька років виконання цієї норми не відслідковувалося – хоча заклади попереджали, що це тимчасово. Цього року наша команда заблокувала бакалаврські дипломи тим, хто не склав ЗНО у 2019 а мав би випуститися у 2023. З цього приводу один приватний заклад, який особливо «постраждав» від блокування номерів дипломів в ЄДЕБО «переведених» студентів нещодавно подав позов до суду проти МОН. Очевидно, остаточне рішення в цій справі буде ще не скоро.   6) Розроблено проект закону «Про індивідуальні освітні траєкторії», яким забезпечується можливість варіативного річного навантаження студента (від 30-80 кредитів в рік на денній формі), уможливлюються міждисциплінарні бакалаврські програми (зокрема за схемою вступу на широку галузь із можливістю обрати спеціальність після 60-120 кредитів), спрощується зміст диплому (тобто крім імені власника документу і закладу, який його видав, в дипломі пишеться лише назва освітньої програми і рівень вищої освіти, а не спеціальність, кваліфікації і т.д. Ця інформація подається в додатку до диплома, що відповідає європейській практиці). Даний законопроект буде незабаром представлений Кабінету Міністрів і надіємося, внесений на розгляд ВРУ від Уряду, як євроінтеграційний.   7) Запропоновано до громадського обговорення новий Перелік галузей і спеціальностей, який відповідає Міжнародній стандартній класифікації освіти (МСКО). Щодо цього документа вже надійшло понад 300 зауважень до МОН – надзвичайно прискіплива увага громадськості, яку ми вітаємо! Найближчим часом будемо пропрацьовувати всі зауваження і вийдемо на компромісний документ до кінця вересня. Принципово важливо, щоб галузі знань в Україні відповідали аналогічним галузям в ЄС. Щодо назв поодиноких спеціальностей в межах цих галузей ще будемо дискутувати.   8) Розроблено короткий законопроект «Про передумови оптимізації мережі ЗВО». Я довго упирався появі такого законопроекту – вірив що в дискусіях з ректорами явно слабких закладів можна буде дійти до конструктивної спільної позиції щодо необхідності їх об’єднання і модернізації «знизу». Але після багатьох спроб я зрозумів, що без відповідного «поштовху зверху» очікувати, що колективи ЗВО зрозуміють переваги модернізації (фінансові в першу чергу) і побачать очевидне: що якість освіти після укрупнення покращиться – марні. В дискусіях неодмінно домінують емоції та особисті амбіції. Розроблений законопроект, в разі прийняття, «розчистить» шлях до модернізації мережі. Найближчим часом побачимо наскільки така модернізація дійсно на часі.   9) Розроблено проект Положення про спільні освітні програми третього рівня вищої освіти (для ОП, які реалізуються інститутами НАН спільно із університетами). Наразі таких програм вже функціонує декілька але у їх розробників виникають труднощі при акредитації. Також зараз неможливо зарахувати аспірантів на такі програми в дві установи одночасно. Відповідне ТЗ розроблено для імплементації в ЄДЕБО. Тішить те, що даний функціонал уможливить спільні програми між ЗВО не лише на третьому рівні, а також і на магістерському і згодом на бакалаврському рівнях, зокрема із закордонними університетами. Плануємо запустити функціонал до кінця року.   10) Здійснено спробу скоординувати роботу Національної комісії із стандартів державної мови (відповідно до законодавства, координує її діяльність Міністр освіти). На жаль, спроба конструктивного підходу до взаємодії з чинним керівництвом Комісії виявилася невдалою. Після скандального рішення Комісії визнати ряд назв українських міст такими, що не відповідають стандартам державної мови (напр. Запоріжжя, Красне і т.д.), на виконання рішення Комітету ВРУ з питань містобудування, комісією МОН під моїм головуванням, було проведено комплексну оцінку роботи НацКомісії і внесено пропозицію до КМУ провести дисциплінарне розслідування діяльності членів цього центрального органу виконавчої влади.   11) Разом із Національним агентством кваліфікації, розроблено проект закону «Про національну систему кваліфікації». Плануємо узгоджений текст законопроекту оприлюднити на сайті МОН для громадського обговорення до 31 серпня.   12) Проведено ряд узгоджувальних нарад із керівництвом Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. У зв’язку із змінами до закону «Про вищу освіту», які були прийняті минулого року, статут НАЗЯВО, Положення про акредитацію освітніх програм, і ряд інших нормативних актів потребує оновлення. Наразі ці документи оприлюднено на сайті МОН для громадського обговорення.   13) Розпочато серію регулярних онлайн подій, під патронатом МОН, для популяризації в світі українських студій (Ukrainian studies). Дякую Olena Shapovalova за цю ініціативу. Мова йде про популяризацію викладання української мови в університетах по всьому світу, а також сприянню зміни дискурсу в інститутах регіональних студій, які традиційно фокусують увагу на росію, як нібито спадкоємцю срср.   14) Працюємо з Атестаційною колегією – дякую Svitlana Kryshtof за організаційну підтримку. Наразі провів два засідання в ролі головуючого. За результатами останнього (23.08) вперше за дуже довгий період прийняли рішення про позбавлення ступеня доктора наук особи, щодо якої є рішення НАЗЯВО про наявність у її дисертації академічного плагіату. На наступному засіданні очікуємо подібні рішення щодо інших порушників академічної доброчесності. До речі, ще також працюємо з Агентством і з профільним Комітетом ВРУ над розробкою законопроекту «Про академічну доброчесність» – надіємося на те, що узгоджений документ можна буде реєструвати в Раді найближчим часом.   15) Підбиваємо підсумки вступу 2023 року і плануємо вступ до ЗВО у 2024 році. Наразі, розроблено спеціальний законопроект, за яким наступного року передбачено складання 4 предметів зовнішнього незалежного оцінювання у форматі НМТ – на відміну від цьогорічних трьох. Передбачаємо, що у 2024 році обов’язково оцінюватимуться знання абітурієнтів з української мови, математики, історії України + одного предмету на вибір. Дуже сподіваємося, що депутати ВРУ приймуть цей законопроект ще у вересні, щоб цьогорічні 11 класники (серед них і моя донька!) могли повноцінно готуватися впродовж всього наступного навчального року до НМТ знаючи його правила заздалегідь.   Ну от такі результати – поки що. Не згадав ще також роботу над комплексною стратегією розвитку освіти, яку вже частково презентував Михайло Федоров під час надзвичайно успішної серпневої конференції, і до якої ми всі причетні. Робота над фінальною версією цього документу ще триває але надіюся, вищенаведений звіт хоч трошки демонструє напрям подальших дій нашої команди. Мабуть дещо із того, що розпочато за перших 100 днів зачепило чиїсь інтереси бо організована (і добре проплачена) кампанія дискредитації моєї скромної особи вже пішла повним ходом. Нічого, вистоїмо! Наступний звіт з роботи напишу з нагоди 150 днів – швидше не встигну. Трошки зайнятий. Дякую за підтримку! Служу!"

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *