Служба освітнього омбудсмена закликає надавати пропозиції щодо вирішення проблем поточного навчального року

sluzhba osvitnogo ombudsmena zaklikaye nadavati propoziciyi shhodo virishennja problem potochnogo navchalnogo roku 8feea5f - Служба освітнього омбудсмена закликає надавати  пропозиції щодо вирішення проблем поточного навчального року

Поточний навчальний рік, що проходить в умовах воєнного стану, став одним із найскладніших. Всі учасники освітнього процесу кожного дня стикаються з новими викликами, що негативно впливають на процес навчання.

В службі освітнього омбудсмена порушили  низку питань та закликають всю українську спільноту надавати пропозиції щодо вирішення поточних проблем задля забезпечення прав учасників освітнього процесу.

1. Тривалість, початок та завершення навчального року.

Відповідно до ЗУ «Про повну загальну середню освіту» традиційно навчальний рік розпочинався 1 вересня і завершувався не пізніше 1 липня наступного року й тривав не менше 175 навчальних днів. В той самий час в умовах воєнного стану дія цього положення призупиняється. І тривалість навчального року, дата його початку та/або закінчення під час воєнного стану тепер визначаються Кабінетом Міністрів України. Ця норма прийнята для того, щоб гнучко реагувати на виклики під час війни.

Відповідно до законодавства заклади освіти на правах автономії за рішенням педагогічної ради можуть самостійно визначати структуру і тривалість навчального року, навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними, форми організації освітнього процесу у межах часу, передбаченого освітньою програмою, відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого відповідним навчальним планом. 

Усі класи, крім випускних, завершують навчання наприкінці травня, тобто фактично вони мають 155 навчальних днів. 

В службі освітнього омбудсмена пропонують перенести часину освітнього процесу зі складних зимових місяців на літній період, що дозволить реалізувати права дітей на освіту. Адже діти мали тривалі перерви у навчанні, й відповідно освітні втрати через війну, переїзди, перебування на тимчасово окупованих територіях, відсутність Інтернету та гаджетів тощо

2. Перенесення канікул.

Відповідно до чинного законодавства тривалість канікул у закладах освіти протягом навчального року не може становити менше ніж 30 календарних днів. Зазвичай під час навчального року школярі мали осінні та весняні канікули, які тривали по одному тижню, зимові канікули – 2 тижні. 

Підписатись

Деякі місцеві органи влади та заклади освіти приймають рішення про перенесення осінніх канікул на зимовий період. Частина закладів освіти приймають рішення щодо інших варіантів ущільнення освітнього процесу, зокрема здійснюють шестиденне навчання замість п’яти днів, щоб зменшити перерви у навчанні через можливі відключення світла та опалення взимку.

Таким чином у закладах загальної середньої освіти можемо мати три тижні зимових канікул. Чи дозволить це впоратися з проблемами, пов’язаними з перебоями з електропостачанням та опаленням, поки невідомо.

В службі освітнього омбудсмена пропонують розглянути можливість збільшення тривалості канікул, тобто більше ніж 30 календарних днів. Це дозволить збільшити тривалість канікул у складній зимовий період  й продовжити освітній процес влітку. 

3. Як та коли відновити перерваний освітній процес.

Через повітряні тривоги, відключення електропостачання маємо перерваний освітній процес.  Доволі часто повітряні тривоги та відсутність світла досить тривалі, від 2-3 до 5 годин. 

 У цей час діти мали б навчатися, але, перебуваючи в укритті під час повітряної тривоги або без електропостачання, часто педагоги не мають змогу продовжити як очне, так і дистанційне навчання учнів та студентів. 

Якщо ж педагог і продовжує дистанційне навчання, то не завжди здобувачі освіти можуть до нього приєднатися через поганий інтернет або його відсутність в укритті та відключення електропостачання.

В службі освітнього омбудсмена пропонують закладам освіти розробити порядок відновлення освітнього процесу, щоб забезпечити права дітей на освіту та права педагогів на оплату праці.

4. Компенсація освітній втрат.

Проблеми з постачанням електроенергії також впливають на освітній процес. Адже заклади освіти не зможуть повноцінно здійснювати очне навчання учнів та студентів. Під час повітряної тривоги перебування в укритті без світла й, можливо, без опалення стає випробуванням та певною загрозою для здоров’я. 

Водночас під час дистанційного навчання також виникають проблеми – не всі вчителі й викладачі зможуть здійснювати дистанційне навчання в синхронному режимі – проводити онлайн уроки та лекції, а здобувачі освіти мають проблеми з підключенням до Інтернету під час приєднання до онлайн уроків, своєчасного виконання та надсилання онлайн завдань педагогам.

Для вирішення ситуації в службі освітнього омбудсмена пропонують надати розроблені та зрозумілі інструменти для проведення моніторингових досліджень на рівні області, району, ОТГ, міста чи навіть закладу освіти: все залежить від безпекової ситуації. І розробити та  реалізувати Українську стратегію компенсації освітніх втрат. 

5. Дистанційне навчання.

Загалом наразі заклади освіти та органи місцевого самоврядування доволі швидко та гнучко реагують на виклики й оперативно переводять дітей з очного та змішаного навчання  на дистанційне і навпаки.

Для полегшення здобуття дистанційної освіти створено платформу Всеукраїнська школа онлайн, на якій представлено уроки для учнів 5-11 класів. До кінця року МОН планує поповнити ресурс новими уроками, матеріалами для я самопідготовки з 18 дисциплін. В той самий час в службі освітнього омбудсмена закликають розпочати роботу над уроками для 1-4 класів. 

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *