“Школа супергероїв” – це державна установа, яка надає освітні послуги з дошкільної та повної загальної середньої освіти дітям, які перебувають на стаціонарному лікуванні або яким надається реабілітаційна допомога в закладах охорони здоров’я. Проєкт виник як волонтерська ініціатива під управлінням Євгенії Смірнової, яка наразі обіймає посаду заступниці Міністра освіти і науки України, ще у 2021 році. Як державна установа “Школа супергероїв”, яка розпочала фактичну роботу з жовтня 2022 року. Наразі такі освітні центри є у лікарнях 8 міст: Києва, Боярки, Житомира, Дніпра, Харкова, Львова, Миколаєва, Хмельницького. Про особливості організації освітнього процесу та цікаві підходи до навчання в «Школі супергероїв» розповідають в службі освітнього омбудсмена.
В освітніх центрах при лікарнях освітні послуги можуть отримувати діти від ід 3 років, зокрема з особливими освітніми потребами, та здобувачі професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти у частині здобуття повної загальної середньої освіти.
Принципи діяльності “Школи супергероїв”:
- дитиноцентризм;
- врахування індивідуальних та особливих освітніх потреб дитини;
- рівність доступу до якісних освітніх послуг та відсутність дискримінації;
- єдність та різноманітність методів навчання, виховання та розвитку;
- партнерські відносини між здобувачами, працівниками “Школи”, батьками дітей, працівниками лікарень, повага честі та гідності кожного;
- академічна свобода та педагогічна майстерність педагогічних працівників (свобода у виборі видів, форм, послідовності та темпу подання навчального матеріалу);
- якість, обґрунтованість та своєчасність наданих освітніх послуг;
- фінансова, академічна, кадрова та організаційна автономія “Школи”;
- демократичні засади управління “Школою”;
- архітектура та інформаційна доступність освітніх послуг “Школи”.
Підписатись
Особливості освітнього середовища
У кожному освітньому центрі “Школи” облаштовано яскравий розвиваючий технологічний освітній простір, відповідно до стандартів та унікального дизайну школи, щоб відволікти дітей від щоденних медичних процедур та загального психологічного клімату лікарні. Освітні центри мають однакове стандартизоване обладнання та унікальний дизайн, розроблений на волонтерських засадах групою ентузіастів дизайнерів, зокрема з дизайн бюро “Ionosfera” та іншими.
Звичайні школи можуть використати досвід таких освітніх центрів при організації освітнього середовища, зокрема:
- Освітні простори розбудовуються, облаштовуються та відремонтовані за кошти донорів та партнерів без залучення бюджетних коштів. Такий підхід демонструє можливості для громад та закладів освіти в умовах війни проводити відновлення та розбудову за кошти позабюджетних джерел.
- Облаштування простору відповідно до єдиної концепції та дизайну школи. У межах цієї концепції заклад освіти може обрати свій підхід при здійсненні ремонтів, що забезпечить поступове формування неповторного сучасного освітнього простору, який стане простором розвитку та психологічного розвантаження дітей.
- Побудова уроку з орієнтацією на індивідуальні потреби учнів та врахування освітніх втрат з подачею матеріалу через незвичний контент. Зокрема, враховуючи велику кількість учнів, які наразі знаходяться за кордоном або навчаються онлайн, за можливості варто побудувати заняття через поділ на групи та впроваджувати індивідуальний підхід за принципом “репетитор від держави”.
- Реальна психологічна підтримка учнів та батьків, яку надає практичний психолог, який вміє працювати з психологічною травмою та втратою, постійно проходить навчання та навчає інших педагогічних працівників “Школи”.
- Формування системи заохочення учнів через стіни емоцій, наклейки та іншу сувенірну продукцію, дипломи досягнень у власному дизайні, що мотивує учнів до навчання. Така продукція не вимагає значних асигнувань, проте може бути розроблена кожним класом для себе особисто чи відтворювати символіку школи. Пошук такої символіки може стати цікавою проєктною роботою для учнів.
- Активний вихід в соціальні мережі. Наразі діти, як і батьки, дізнаються інформацію з мереж, а також груп у месенджерах. Тому великого значення набуває побудова комунікації через зручні для них платформи та візуальний контент.
Цікаві підходи до навчання “Школи супергероїв” також допомагають частково нівелювати лікарняну атмосферу й підтримати атмосферу дитинства, а саме:
- педагоги шукають і застосовують такі підходи до викладання, щоб дитина захотіла відвідати наступні уроки/заняття, зокрема під час уроків подаються яскраві факти та цікавинки, проводяться експерименти, пошукові роботи;
- з дітьми працюють практичні психологи, які пройшли відповідне навчання щодо роботи з дітьми, що мають психологічне травмування;
- у кожному освітньому центрі є методист, який забезпечує методичну підтримку педагогічних працівників, контролює якість освітніх послуг, для чого відвідує заняття та спілкується з батьками, долучається до розробки методичних матеріалів школи;
- під час навчального процесу в центрах використовуються сучасні технології та інструменти;
- в центрах проводиться позаурочна та виховна робота, зокрема, виховні заходи та заняття, залучення волонтерів та запрошення зіркових гостей, дні та тижні читання, перегляд фільмів, спільні заходи для різних освітніх центрів;
- в освітніх центрах реалізовані унікальні підходи до побудови простору, а саме: Зелений Городик – лабораторія рослин та уроків біології, Зона джедаїв дороги – для уроків з безпеки дорожнього руху, інклюзивний ігровий майданчик, мініфутбольне поле;
- школах розташовані сучасні бібліотечні простори, в яких є окрема зона для ігор.