Міністерство освіти і науки України у партнерстві зі швейцарсько-українським проєктом DECIDE «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» та широким долученням експертного середовища, територіальних громад, бізнесу та громадськості розпочало процес розроблення стратегічного плану впровадження реформи старшої профільної школи.
Формування старшої профільної школи передбачає створення академічних і професійних ліцеїв, розроблення відповідної нормативної правової бази, оновлення змісту освіти та формування мережі закладів загальної середньої та професійної освіти на регіональному та місцевому рівнях тощо.
До експертного обговорення напрямів стратегічного плану впровадження реформи на першій стратегічній сесії із шести запланованих були залучені понад сто експертів у сфері освіти, представників асоціацій органів місцевого самоврядування, громадських організацій, департаментів освіти та науки України, бізнесових об’єднань.
Друга стратегічна сесія передбачає широке залучення донорських організацій. На сесії будуть презентовані перші напрацювання дослідження Інституту демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України «Прогнозного оцінювання чисельності та статево-вікової структури населення України». Перед заходом будуть проведені десять фокус-груп вузьких експертних обговорень для визначення освітньої моделі та організації освітнього процесу. На третій робочій сесії передбачено обговорення першої версії стратегічного плану. На початку наступного року відбудуться громадські обговорення.
До ініціативної групи експертів для визначення моделі реформи залучать понад 500 національних експертів, представників різних зацікавлених сторін, зокрема представників територіальних громад і батьків.
Оксен Лісовий, міністр освіти та науки України, у вітальному слові наголосив, що реформа старшої профільної школи є серйозним викликом на сьогодні і потребує пошуку рішень у широкому діалозі з експертами, освітянами, громадськими організаціями. «Ми повинні рухатися вперед у змінах у системі освіти в умовах війни та безпекових проблем, які маємо сьогодні. Це надзвичайно ускладнює нашу динаміку, але ми не маємо альтернативи, адже воюємо за розвиток нашого суспільства і нації. Цей розвиток, безумовно, неможливий без якісної та ефективної системи освіти. Я розумію, що нас чекає непростий шлях, але освіта сьогодні є пріоритетом держави відразу після оборони. І наше завдання, завдання наших інтелектуалів, — забезпечити напрацювання рішень, які будуть імплементовані на рівень політик Міністерства освіти і науки України та уряду», — сказав міністр.
Андрій Сташків, заступник міністра освіти і науки України, акцентував у своєму виступі на викликах, які стоять на шляху реалізації старшої профільної школи. «Це перша велика дискусія про реалізацію реформи і, очевидно, що існує багато викликів, немає простих відповідей, і складність полягає ще у демографічній ситуації в Україні сьогодні, яка накладається на реформу. Старша профільна школа — це найдорожча сфера освіти, яка потребує дуже великих капіталовкладень: будівництво гуртожитків, придбання нового обладнання, тому тут важлива підтримка усіх, зокрема наших закордонних партнерів», — розповів заступник міністра.
Дмитро Завгородній, заступник міністра освіти і науки України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, наголосив, що цілісна комплексна стратегія реформи старшої профільної школи допоможе ефективніше працювати з урядом та міжнародними партнерами. «Я впевнений, що у результаті таких стратегічних обговорень ми напрацюємо спільне бачення з усіма необхідними кроками для реалізації реформи. Це єдиний шлях для того, щоб проєкт був успішним. Нам необхідно ухвалити чимало складних рішень, і я дуже вдячний проєкту DECIDE, що він допомагає нам це робити», — сказав заступник міністра освіти та науки.
Реформу старшої профільної школи вважають одним із найбільших викликів і у Верховній Раді України. Зокрема, Сергій Колебошин, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, переконаний, що реформа старшої профільної школи — це підґрунтя для розвитку нашої держави на десятиріччя вперед. «Я дуже радий, що ми почали цю дискусію, що на перетині двох гілок — загальної та професійної освіти ми будемо шукати оптимальну конфігурацію і модель для зміни нашої системи», — сказав Сергій Колебошин.
Валентина Полторак, менеджерка Проєкту DECIDE, заступниця голови ГО DOCCU розповіла, що перша стратегічна сесія була організована для того, щоб започаткувати дискусію про модель реформи старшої профільної школи і досягнути суспільного консенсусу. «Зараз проходить аналітичний етап розроблення стратегії — проводиться робота над великим дослідженням умов провадження реформи. Експерти Інституту демографії НАН України почали роботу над демографічним прогнозом, далі буде визначено операційні, стратегічні цілі та розроблена «дорожня карта» реформи. У результаті стратегічних сесій та широких громадських обговорень у регіонах будуть також визначені рекомендації Міністерству освіти і науки України, профільному комітету Верховної Ради щодо нормативно-правової бази, щоб старша профільна школа могла існувати і була впроваджена в Україні», — зазначила Валентина Полторак.
Підписатись
Стратегічну сесію «Реформа старшої профільної школи» організувало Міністерство освіти і науки України у партнерстві із швейцарсько-українським проєктом DECIDE.
Про проєкт
Швейцарсько-український проєкт DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» спрямований на підтримку двох важливих реформ — освіти та децентралізації. Його метою є сприяння долучення громадян територіальних громад до демократичного врядування, рівноправному користуванню його результатами та отриманню доступу до якісної освіти.
Проєкт реалізується в Україні ГО «ДОККУ» у партнерстві з Цюрихським педагогічним університетом (Швейцарія) за підтримки Швейцарії.