Оцінювання втрат та потреб української освіти на основі RDNA3

ocinjuvannja vtrat ta potreb ukrayinskoyi osviti na osnovi rdna3 fe987f8 - Оцінювання втрат та потреб української освіти на основі RDNA3

У лютому 2024 року Світовий банк, уряд України, Європейський Союз і ООН опублікували спільне дослідження Rapid Damage and Needs Assessment (Швидке оцінювання шкоди й потреб, RDNA), у якому оцінено втрати та потреби на відновлення України внаслідок війни з росією. Це вже третє таке дослідження.

Пропонуємо коротко оглянути розділ «Education and Science / Освіта і наука».

Інфраструктурні втрати

Загальні втрати в секторі освіти в період з лютого 2022 року до 31 грудня 2023 року становлять 6,9 млрд доларів США. За цей період 13% освітньої інфраструктури було пошкоджено або знищено (пошкоджено 3583 закладів освіти, знищено — 394). Ці збитки оцінюють приблизно в 5,6 млрд доларів США.

Збитки, втрати та потреби за областями, млн доларів США

ocinjuvannja vtrat ta potreb ukrayinskoyi osviti na osnovi rdna3 6da803e - Оцінювання втрат та потреб української освіти на основі RDNA3

Найбільша частина пошкоджень припадає на школи — 1888 шкіл. Серед ЗВО пошкоджено або зруйновано 21% закладів, серед дослідницьких установ — 31% від загальної кількості.

Найбільше закладів зруйновано чи пошкоджено у східних і південних областях: від 35% до 69% становлять заклади Донецької, Харківської, Херсонської та Луганської областей.

Підписатись

Попри те, що колективи пошкоджених закладів можуть і часто продовжують навчання дистанційно, дитячі садки не можуть працювати в такому форматі. Отже, це збільшує тиск на батьків й опікунів та не дає їм можливості повноцінно працювати.

Попри те, що інвестиції в освіту 2023 року продовжувалися, загальні потреби на відбудову й відновлення в третій RDNA зросли на 30%, якщо порівняти з RDNA-2. Збитки, завдані освітній інфраструктурі, зросли на 26%.

Органи місцевого самоврядування активно реконструюють школи, дошкільні й інші заклади освіти. З січня до грудня 2023 року частка закладів освіти, що мають укриття, зросла з 68% до 80%, а частка шкіл, у яких відбувається навчання очно, зросла з 25% до 57%.

Український науковий сектор також поступово інтегрується в європейську дослідницьку екосистему, що надає більше можливостей співпраці для українських науковців і полегшує обмін знаннями. У перспективі це допоможе скерувати перехід до диджиталізації та більш стійкої економіки.

Освітні й інші втрати

Освітні втрати учнівства спричинено внаслідок онлайн-навчання, стресу й травматичного досвіду. Порівняння результатів PISA-2022 і PISA-2018 свідчить про зниження рівня навичок у 15-річних підлітків. Зокрема, знизилися результати з математики, читання і природничих наук — ці освітні втрати еквівалентні двом рокам навчання. З початку лютого 2022 року освітні втрати можна оцінити в 5,5 млрд доларів США.

Проте ця цифра зростатиме протягом трудового життя сучасних учнів, негативно впливаючи на їхні доходи, і призведе до додаткових мільярдів втрат поза тими, що вимірює RDNA.

Також, за результатами PISA 2022, помітно посилилася нерівність між учнями. Бали з читання в дівчат знизилися більше, ніж у хлопців, а учні з нижчим соціально-економічним статусом значно гірше знають математику, ніж їхні однолітки.

Війна також призвела до втрати дослідницького потенціалу, що характеризується зменшенням інвестицій у дослідження та кількості публікації українських учених.

Збитки охопили й такі сфери, як обіг приватного сектору, оплата за навчання, видатки закладів освіти, які використовують як притулки для ВПО або пункти незламності, та витрати на демонтаж і вивезення сміття пошкоджених об'єктів освіти.

Вплив на людський капітал

Розрив у результатах навчання між учнями із сіл і міст значно збільшився — тепер він становить понад 4,5 роки навчання.

Потреби, пов'язані з реконструкцією інфраструктури й відновленням якісної очної освіти, оцінюють у 13,9 млрд доларів США на 2024–2033 роки. З них відновлення закладів освіти протягом наступних 10 років коштуватиме 9,8 млрд доларів США. Заклади мають відповідати стандартам безпеки, екології та якості, охопити інноваційні підходи до навчання, а також брати до уваги демографічні моделі для забезпечення стабільності освіти.

Загальні потреби у відновленні та реконструкції станом на 31 грудня 2023 року, млн доларів США

ocinjuvannja vtrat ta potreb ukrayinskoyi osviti na osnovi rdna3 5572795 - Оцінювання втрат та потреб української освіти на основі RDNA3

Як ми бачимо, витрати на те, щоб відновити надання освітніх послуг оцінюють у 4,1 млрд доларів США. Велика частка потреб — це будівництво укриттів і тимчасові заходи для забезпечення доступу до освіти (наприклад, шкільний транспорт і цифрові освітні центри). Гнучкі програми надолуження освітніх втрат, тьюторинг і психосоціальна підтримка необхідні для зменшення втрат у навчанні.

Відновлення освітньої сфери за пріоритетними напрямами 2024 року коштуватиме 1,2 млрд доларів США. Ці пріоритети спрямовано на забезпечення доступу до очного навчання.

Орієнтовні пріоритети відновлення і реконструкції на 2024 рік, млн доларів США

ocinjuvannja vtrat ta potreb ukrayinskoyi osviti na osnovi rdna3 4e21710 - Оцінювання втрат та потреб української освіти на основі RDNA3

 

 

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *