Нерівність в освіті: ефективні інструменти для нівелювання ситуації

nerivnist v osviti efektivni instrumenti dlja niveljuvannja situaciyi 54c0f5a - Нерівність в освіті: ефективні інструменти для нівелювання ситуації

За ініціативи ГО «Смарт освіта» спільно з Фондом Фрідріха Науманна за Свободу стартує новий освітній проєкт “Дофамін для освіти”, який включає 10 випусків, присвячений трендам та змінам в освіті. Освітній подкаст розрахований на всіх учасників освітнього процесу та має за мету визначити важливі аспекти якісної та доступної освіти, розкрити проблеми в освітній галузі та намітити основні напрямки щодо їх усунення.

Директорка Українського центру оцінювання якості освіти Тетяна Вакуленко на порталі «НУШ» освітила тему першого випуску, присвяченому нерівності в освіті в національному та світовому контекстах.

Дослідження PISA показують, що в Україні соціально-економічний статус на 14% визначає успішність учня, що є гіршим показником, ніж в країнах  Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). Пандемія та дистанційне навчання значно загострили нерівність в освіті. На думку експертів, прогалини в освіті негативно відобразяться на економічному розвитку країни протягом майбутніх 10 років.

Отримуйте актуальні новини освіти

Значна нерівність якості середньої освіти спостерігається між сільською та міською освітою. Така тенденція пояснюється тим, що сільські школи віддалені від ресурсів, як людських так і технічних. В сільських школах існує дефіцит кваліфікованих педагогів. Часті випадки, коли один вчитель викладає одразу декілька дисциплін. І добре, якщо він знає ці предмети.

Не зважаючи на децентралізацію, що передбачає осідання коштів в громадах, питання освіти не стоять в пріоритеті.

В сільських школах часто спостерігається низький соціально-економічний статус, що не мотивує учнів до навчання.

Пандемія загострила нерівність в освіті. Для нівелювання ситуації експерти пропонують більш детально розглядати питання щодо якісного дистанційного навчання в регіонах, що потраплять до червоної зони, та здійснення контролю закладів освіти, які працюватимуть офлайн. Технічне забезпечення шкіл та доступність дітей до освіти має вирішуватися на державному рівні.

Надолужити втрати знань через дистанційний формат навчання можна різними шляхами.

Наприклад, можна зменшити або відмовитися від раннього поділу дітей, класів, шкіл за навчальними можливостями, щоби забезпечити учням рівні умови для навчання. Важливою складовою залишається інклюзія. Дітей слід навчати толерантності і вмінню розуміти іншого, поважати його і бути частиною цього середовища.

Учням старої школи слід пропонувати альтернативні варіанти продовження навчання з урахуванням їхніх інтересів та інтелектуальних очікувань. Правильним кроком до цього є створення мережі академічних та професійних ліцеїв. Водночас для учнів, які відстають від своїх однолітків має бути забезпечена додаткова підтримка з боку школи.

Особливої уваги потребує поглиблення зв’язку між школою та сім’єю дитини.

Як бороти нерівність в освіті?

Для вирівнювання освіти в селах та містах експерти рекомендують створювати в сільських місцевостях інфраструктури із забезпеченням якісної та доступної освіти. Дієвим кроком в цьому напрямку є формування опорних шкіл, які збиратимуть дітей з різних населених пунктів та надаватимуть освіту рівня міському закладу.

Не менш важливим кроком є технічне забезпечення шкіл та доступ до якісного інтернету.

Багато очікувань покладається на новий проєкт «Навчай для України», коли за добровільної ініціативи молоді спеціалісти на два роки їдуть викладати до сільських шкіл.  

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *