На підставі звернення батьків дитини з ООП до закладу освіти в школі створюється інклюзивний клас. За необхідності в штатний розпис закладу вносяться зміни, зокрема вводиться додаткова ставка асистента вчителя. Також навчальний процес дитини з ООП може супроводжувати асистент дитини. Які обов’язки має асистент вчителя та асистент дитини в інклюзивному класі роз’яснюють на порталі «НУШ».
Головні відмінності між асистентом вчителя та асистентом дитини:
- асистент вчителя – це педагогічний працівник та учасник освітнього процесу, а асистент дитини не є педагогічним працівником, а учасником освітнього процесу може стати лише за умови допуску до нього;
- асистента вчителя приймає на роботу керівник закладу освіти за трудовим договором відповідно до чинного законодавства, а асистент дитини не призначається на посаду – ним може бути один із батьків (чи інший законний представник) дитини або уповноважена ними особа, соціальний робітник;
- асистент вчителя, як педагогічний працівник, у практичній діяльності керується частинами 1–3 статті 54 Закону України «Про освіту» та статтями 22, 24, 40, 43, 49 Закону тощо, зокрема, у частині кваліфікаційних вимог, прав та обов’язків, а перелік його посадових обов’язків визначається посадовою інструкцією. В той самий час асистент дитини керується частиною 4 статті 54 Закону України “Про освіту”, Умовами допуску асистента учня (дитини) до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього, а також укладеним договором (чи декількома договорами);
- асистент вчителя забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для учня з особливими освітніми потребами, а асистент дитини забезпечує соціальні потреби такого учня.
Підписатись
Виходячи з вищезазначеного, обов’язки асистента вчителя мають бути прописані у посадовій інструкції, що затверджена керівником школи. Обов’язки асистента дитини викладені у договорі про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання.
Асистент вчителя не замінює собою вчителя, який веде урок, і не може самостійно визначати завдання та оцінювати навчальні досягнення, а має працювати в партнерстві з учителем, допомагати в створенні інклюзивного освітнього середовища та сприяти навчанню всіх учнів класу.
Асистент учня (дитини), незалежно від того це один із батьків або соціальний працівник, зобов’язаний, зокрема:
- дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини з особливими освітніми потребами та не допускати будь-які форми фізичного та психологічного насильства, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою;
- отримувати інформацію про зміну режиму дня дитини та зміну режиму роботи закладу освіти, розкладу занять/уроків, введення карантинних обмежень.