Де шукати інформацію, скільки коштів виділили та використали на безпеку в закладі освіти?

de shukati informaciju skilki koshtiv vidilili ta vikoristali na bezpeku v zakladi osviti 6f2c150 - Де шукати інформацію, скільки коштів виділили та використали на безпеку в закладі освіти?

Пріоритетним питання в процесі підготовки до нового навчального року залишається створення безпечних умов у закладах освіти, зокрема облаштування укриттів. До служби освітнього омбудсмена постійно надходять скарги від батьків, які повідомляють, що в закладах освіти не поспішають облаштовувати укриття через обмеження фінансових ресурсів.

Для облаштування укриттів держава у 2023 році виділила 1,5 млрд гривень держваної субвенції. Також до фінансування залучають закордонних донорів. Однак в деяких закладах освіти й досі не розпочалися роботи з облаштування безпечного освітнього середовища.

У службі освітнього омбудсмена зібрали вичерпну інформацію, як кожен громадянин може дізнатися про закупівлі товарів та послуг, про заходи щодо безпеки та не тільки, які здійснила чи планує здійснити влада у закладах освіти, про те, скільки коштів на це виділено.

В службі наголошують, що батьки й педагоги мають бути обізнаними про те, що відбувається у місті, селищі чи селі, які заходи будуть здійснюватися щодо безпеки, які закупівлі товарів та послуг були здійснені чи плануються. Якщо запити громадян до влади не діють, то досить гарним інструментом впливу на місцеву владу є розголос як у соціальних мережах, так і в медіа про проблеми та опис дій, зроблених для їх розв’язання. 

Хто відповідальний за матеріально-технічне забезпечення закладів освіти?

Утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладу освіти забезпечують його засновник, що визначено ч. 6 ст. 25 Закону України  “Про освіту”. Тобто – це завдання органів місцевого самоврядування: сільських, селищних, міських рад відповідної територіальної громади. Заклад освіти формує запит зі своїми потребами та передає до управління, департаменту освіти. Потім місцева влада збирає цю інформацію в межах населеного пункту чи громади, плануючи фінансування на наступний рік.

Приводити укриття у нормальний стан, виділяти кошти для його облаштування також повинні засновники. Згідно з Порядком створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, опікуватися захисними спорудами мають балансоутримувач захисної споруди – власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі, а це – засновники закладів освіти.

Де  шукати інформацію про кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг?

На порталі Державний вебпортал бюджету для громадян можна ознайомитись з видатками на дошкільну, загальну середню, професійну (професійно-технічну), фахову передвищу, вищу, післядипломну, позашкільну освіту. 

На сайті Міністерства фінансів України подана інформація про показники виконання зведеного та державного бюджету у сфері освіти за відповідні місяці.

Також на сайті Міністерства можна ознайомитися з інтерактивними дашбордами видатків на освіту за 2018, 2019 та 2020 роки. Ці дашборди надають узагальнені дані видатків на одного учня по країні, а також загальні шкільні видатки та видатки на 1 учня по кожній області, по кожній школі у певній територіальній громаді. І хоч останній дашборд надає інформацію за 2020 рік (нові дашборди не були зроблені через повномасштабну війну), він у зручній формі показує важливі для аналізу видатків речі, зокрема знайомить із кількістю закладів, учнів, наповнюваністю класів та кількістю учнів на одного вчителя, кількістю непедагогічного персоналу та педагогічних працівників пенсійного віку.

На Єдиному вебпорталі  використання публічних коштів опубліковані відкриті дані про використання бюджетних коштів розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевих бюджетів.

З кошторисом, фінансовим звітом закладу освіти, переліком і вартістю робіт, послуг батьки можуть ознайомитися:

  • На сайті засновника закладу освіти (сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади) або на сайті відповідного департаменту, управління освіти. 

Районні, міські, сільські та селищні ради зобов’язані оприлюднювати офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти. Це визначено ч. 2 та ч. 3 ст. 66 Закону України “Про освіту”).

  • На сайті закладу освіти. Відповідно до ч. 3 статті 30 Закону України “Про освіту”, заклади освіти, що отримують публічні кошти, зобов’язані оприлюднювати на своїх вебсайтах кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів, інформацію про перелік товарів, робіт і послуг, отриманих як благодійна допомога, із зазначенням їх вартості, а також про кошти, отримані з інших джерел, не заборонених законодавством.
  •  Prozorro 

В електронній системі публічних закупівель Прозорро за ЄДРПОУ чи назвою закладу освіти можна знайти закупівлі того закладу освіти, який має власну бухгалтерію.

Підписатись

  • DOZORRO

На цьому порталі можна здійснити моніторинг витрат закладу освіти та перевірити якість закупівель. 

Методичний посібник  “Як перевірити закупівлі школи”, створений глобальним рухом Transparency International Ukraine завдяки підтримці американського народу через Агентство Сполучених Штатів з міжнародного розвитку (USAID), визначає такі кроки для перевірки якості шкільних закупівель:

  • в полі пошуку “Замовник” слід ввести повну назву закладу освіти або його код ЄДРПОУ.
  • Якщо школа не здійснює закупівлі самостійно, бо не має власної бухгалтерії, батьки можуть проаналізувати закупівлі відповідного управління освіти чи іншого відповідального органу, який цим займається. Для цього треба ввести повну назву та обрати необхідний варіант із випадного списку.

Якщо ж ви помітили, що товари, закуплені для, наприклад, облаштування чи ремонту укриття або ремонтні послуги неякісні або зроблено, придбано менше, ніж зазначено в закупівлі – ви можете залишити відгук на DOZORRO. Відгук опрацюють представники DOZORRO спільноти, які здійснюють публічний моніторинг закупівель. У разі виявлення порушення вони скерують цю інформацію до відповідних правоохоронних органів чи органів контролю.

 Як правильно зробити запит на доступ до публічної інформації?

Інформацію про закупівлі, про кількість виділених коштів на укриття чи інші безпекові потреби закладу можна отримати на підставі Закону України “Про доступ до публічної інформації” через запит на інформацію. 

Якщо на сайті закладу освіти чи засновника немає інформації щодо того, які ремонтні роботи були проведені в закладі, зокрема в укритті, скільки коштів на це було виділено, а скільки витрачено (а відсутність такої інформації – це вже порушення законодавства) або ж у закладі чи в укритті дуже повільно здійснюється ремонт, при цьому вимагають кошти з батьків – ви можете звернутися із запитом на публічну інформацію до керівника закладу освіти, відповідного відділу, управління або департаменту освіти щодо виділених коштів на ту чи іншу потребу закладу освіти. А потім проаналізувати отриману інформацію та надати їй розголосу. Це може спонукати органи влади до більш активних дій для забезпечення безпеки.

Відповідно до ч. 1, 2, 3 ст. 19 цього Закону, запит на інформацію – це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту. Запит може бути індивідуальним або колективним та подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача. Але радимо подавати запит у письмовій формі, щоб у разі необхідності могти відстояти свої права, надати факти порушень та документи для розголосу.

Як оформляти запит на інформацію?

Для того, щоб отримати відповідь на свій запит цей запит має бути правильно оформлений. У ст. 19 Закону зазначені такі вимоги до інформації, що має бути в запиті: 

1) ім’я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв’язку, якщо такий є;

2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо;

3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.

Методичний посібник  “Як перевірити закупівлі школи” надає, зокрема такі рекомендації щодо створення запиту про закупівлі:

  1. писати чітко, без оціночних суджень чи емоцій;
  2. не перевантажувати запит запитаннями, а краще написати додаткові запити;
  3. чітко вказувати період, за який запитуєте інформацію;
  4. вимагати надати копію документа з усіма додатками, якщо просите таку копію. 

Терміни надання відповідей на запит 

Розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту. Якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження (ст. 20 Закону України “Про доступ до публічної інформації”). Інформація на запит надається безоплатно. Але якщо відповідь на запит передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як 10 сторінок, запитувач зобов’язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк. При наданні особі інформації про себе та інформації, що становить суспільний інтерес, плата за копіювання та друк не стягується. Розмір фактичних витрат на копіювання та друк визначає розпорядник у межах граничних норм, встановлених Кабінетом Міністрів України. Якщо розпорядник інформації не встановив розміру плати за копіювання або друк, інформація надається безоплатно (ст. 21 Закону України “Про доступ до публічної інформації”).

Якщо ж запит на інформацію стосується інформації, необхідної для захисту життя чи свободи особи, щодо стану довкілля, якості харчових продуктів і предметів побуту, аварій, катастроф, небезпечних природних явищ та інших надзвичайних подій, що сталися або можуть статись і загрожують безпеці громадян, відповідь має бути надана не пізніше 48 годин з дня отримання запиту (ст. 20 Закону України “Про доступ до публічної інформації”).

Подати запит можна, зокрема через вебсайт “Доступ до правди”.

Запити громадян до влади, розголос як у соціальних мережах, так і в медіа про проблеми та опис дій, зроблених для їх розв’язання, а головне – ваша наполегливість та активність – важливі інструменти впливу на владу для захисту своїх прав.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *