Чи має бути доступ до укриттів в закладах освіти цілодобовим та безперешкодним?

chi maye buti dostup do ukrittiv v zakladah osviti cilodobovim ta bezpereshkodnim fdaf33d - Чи має бути доступ до укриттів в закладах освіти цілодобовим та безперешкодним?

З початком нового навчального року серед учасників освітнього процесу розгорнулися палкі дискусії з приводу забезпечення цілодобового безперешкодного доступу до укриттів, що знаходяться в закладах освіти, всіх охочим. В службі освітнього омбудсмена проаналізували агрументи «за» та проти» цього надважливого питання.

Аргументи «за»:

  • людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю;
  • укриття у закладах освіти належать до засобів колективного захисту, тому укриватися в них мають право всі громадяни;
  • чинне законодавство не відносить укриття у закладах освіти до тих сховищ, де укриваються лише окремі категорії громадян (працівники суб’єктів господарювання окремих та особливо важливих категорій, працівники атомних електростанцій, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров’я);
  • найпростіші укриття передбачено для укривання усіх категорій населення тільки в особливий період, насамперед під час воєнного стану;
  • не можна обмежувати допуск усіх охочих до укриттів, щоб не наражати громадян України на потенційну небезпеку під час обстрілів;
  • шкільні укриття належать міській громаді, а не учням, батькам учнів, вчителям та керівництву школи, бо громадяни податками сплатили облаштування, ремонт, а деінде будівництво таких укриттів;
  • доволі часто, окрім закладу освіти, поряд з будинком немає іншого укриття або воно розташоване значно далі;
  • укриття у закладі освіти облаштоване всім необхідним, а укриття в підвалі будинку не облаштоване (або облаштоване частково).

Аргументи «проти»:

  • укриття розраховані на певну кількість осіб, з цього розраховується потужність вентиляції, наявність вбиралень, запасу води тощо, і при надмірній кількості осіб в укритті виникатимуть незручності та проблеми;
  • до укриття можуть потрапити (і такі випадки вже траплялися у закладах освіти) люди, які мають алкогольне чи наркотичне сп’яніння, психічні розлади, інфекційні хвороби;
  • неможливо забезпечити безпеку дітей та працівників закладів освіти, для яких призначені ці укриття;
  • ризик фізичної, психологічної та моральної небезпеки;
  • присутність сторонніх осіб спричинить порушення санітарно-гігієнічних вимог у закладах освіти, а заклад освіти та його працівники мають забезпечувати їх для дітей;
  • сторонні особи можуть принести до укриттів небезпечні речовини, зброю;
  • відсутність охорони, яка може здійснювати безпеку в укриттях, може призвести до різних небезпечних ситуацій;
  • штатні розписи закладів освіти передбачають одного охоронця в нічний час, що не дає змоги забезпечити цілісність закладу освіти, майна, доступ до укриття та безпеку в ньому;
  • незаконне залучення та примус працівників закладів освіти до роботи в укритті;
  • створення додаткового навантаження на працівників закладів освіти, які не передбачені посадовими обов’язками та трудовими договорами;
  • відсутність додаткових коштів у закладах освіти на оплату додаткової роботи працівників, а саме – чергування в укриттях, приведення укриття у готовність та використання за призначенням;
  • відсутність додаткових коштів у закладах освіти на закупівлю всього необхідного для перебування в укритті – води, продуктів, гігієнічних засобів;
  • працівники закладу освіти не мають ні права, ні повноважень перевіряти документи у сторонніх осіб, визначати наявність у них небезпечних предметів чи речовин та вилучати їх, забороняти доступ до укриття; 
  • неможливо забезпечити виконання вимог щодо місткості укриттів, якщо до укриття прибуває більше людей, ніж це передбачено чинними нормами;
  • у частині укриттів облаштування усім необхідним здійснено коштом батьків;
  • неможливо планувати організацію освітнього процесу в очному та  змішаному формах через обмежену місткість укриття.

Підписатись

У відповідь на неодноразові звернення, чому мова йде про безперешкодний доступ саме до укриттів закладів освіти, чому мова не йде про укриття в судах, прокуратурі, місцевих органів влади, в службі освітнього омбудсмена зазначили, що є укриття загальні, нанесені на карти, і до них мають доступ усі бажаючі. Але серед цих укриттів виокремлюються ті, які призначені для  працівників найбільших суб’єктів господарювання окремих та особливо важливих категорій, працівників атомних електростанцій та для хворих, а також медичного та обслуговуючого персоналу закладів охорони здоров’я.

А є захисні споруди, які входять до складу запасних пунктів управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, обласних та міських держадміністрацій, а також споруди, призначені для укриття особового складу військових підрозділів Збройних Сил, Національної гвардії, інших утворених відповідно до законів військових формувань, персоналу установ виконання покарань, слідчих ізоляторів. Ці укриття не є доступними для всіх і на картах не позначаються.

У випадку цілодобового безперешкодного доступу до укриттів в закладах освіти виникає ситуація, коли права дітей на життя і здоров’я та безпечну освіту можуть перетинатися з правами на безпеку життя та здоров’я інших громадян.

Пропозиції для врегулювання даного питання:

  • Ставити в пріоритет використання фінансових та матеріальних ресурсів для оборони держави та безпеки громадян.
  • Здійснювати моніторинг укриттів, здійснити ремонт та облаштування інших укриттів – поза межами закладів освіти, зокрема там, де в наявності лише укриття закладів освіти, і запропонувати альтернативу громадянам.
  • Посилити підрозділи цивільного захисту додатковими штатними одиницями для забезпечення роботи укриттів, чергування в них.
  • Забезпечити укриття охороною (Національна поліція, Муніципальна варта,  додаткові штатні одиниці охоронців у закладах освіти).
  • Розробити порядок дій для керівників та працівників закладів освіти щодо організації роботи укриття за умови безперешкодного цілодобового доступу до цих укриттів сторонніх осіб.
  • Під час ухвалення рішень щодо укриттів у закладах освіти залучати до підготовки цих рішень освітян, щоб виробити певні механізми врегулювання цих питань та алгоритми дій у різних ситуаціях.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *