Основні тези
- Процес повернення дітей-біженців до українських шкіл після навчання за кордоном повинен бути спрощеним.
- Дитина повинна мати можливість обирати різні форми навчання.
Учні-біженці / Freepik
Багато українських учнів через повномасштабну війну проживають за межами країни. Щоб вони підтримували зв’язок з українською освітою та могли повернутися в Україну, потрібно створити відповідні умови для цього.
Про це повідомляє 24 Канал з посиланням на висловлювання Освітнього омбудсмана Надії Лещик. Вона також закликає ознайомитися з основними принципами для компенсації освітніх втрат і надання психологічної підтримки.
Як повернути учнів-біженців в Україну?
Лещик зазначила, що процес повернення дітей-біженців повинен бути спрощений, без надмірної формалізації. При цьому учні та їх батьки повинні усвідомлювати, що в Україні на них чекають.
У Службі освітнього омбудсмена запропонували інформаційну допомогу дітям та батькам, які повернулися в Україну, щоб розпочати або продовжити навчання в українській освітній системі.
Компенсація освітніх втрат та індивідуальна траєкторія навчання
Кожен учень має право на індивідуальний навчальний шлях, що враховує його можливості, інтереси та потреби. Учень може вибирати: форму навчання, предмети, темп і послідовність вивчення, а також методи і засоби навчання. Індивідуальна траєкторія підходить як для індивідуальних форм (екстернат, сімейна форма, педагогічний патронаж), так і для очного або дистанційного навчання. Це особливо корисно для дітей, які потребують додаткового сприяння, адаптації або мовної підтримки.
Дітям, які повертаються з-за кордону, потрібен певний час для звикання до української школи. Важливо, щоб їх підтримували батьки, вчителі та психологи. Це сприяє швидшій компенсації навчальних прогалин та соціальній адаптації.
Можливі форми навчання після повернення в Україну включають:
-
очна або змішана – навчання у школі з особистою участю;
-
дистанційна – навчання вдома онлайн, організоване школою;
-
екстернат – учень самостійно проходить навчальну програму;
-
сімейна (домашня) форма – навчання організовують батьки;
-
педагогічний патронаж – для дітей, які не можуть навчатися іншими способами.
Перед вибором форми навчання варто уточнити в школі можливість дистанційного навчання, а також врахувати потреби дитини, стан здоров’я і безпеку.
Психологічна підтримка та адаптація
Дитина може переживати стрес через зміну середовища, мовні труднощі або втрату соціальних зв’язків. Важливо, щоб вона відчувала підтримку та безпеку в школі, вдома і серед друзів. Спільна робота батьків і педагогів допомагає швидше адаптуватися та відновити навчальний процес.
Визнання знань, здобутих за кордоном
Результати навчання, отримані за кордоном, оцінюються відповідно до обраної форми навчання. Перед поверненням до школи важливо узгодити це з адміністрацією, щоб дитина могла безперервно продовжити навчання.
Чи визнають оцінки з-за кордону?
Раніше в МОН зазначали: якщо дитина навчалася в формальній системі за кордоном, результати визнаються автоматично через порівняння систем оцінювання. Додаткових оцінювань не потрібно.
Для цього батьки або законні представники подають заяву до української школи та додають відповідні документи (табель, свідоцтво досягнень, виписку оцінок, довідку чи навіть фото сторінок журналу). Головне, щоб у цих документах були вказані: ім’я учня, період навчання, перелік предметів, отримані результати та система оцінювання.
Результати навчання, отримані за кордоном, будуть враховані в українській школі на основі перезарахування балів.