«Жодних обмежень щодо визнання результатів навчання дитини за кордоном на сьогодні не існує», – Сергій Шкарлет

zhodnih obmezhen shhodo viznannja rezultativ navchannja ditini za kordonom na sogodni ne isnuye sergij shkarlet 76071cf - «Жодних обмежень щодо визнання результатів навчання дитини за кордоном на сьогодні не існує», - Сергій Шкарлет

Сергій Шкарлет – про атестацію дітей-біженців, здатність українських шкіл до навчання в умовах війни, готовність бомбосховищ і перегляд навчальних програм.

Про це пише Mind.

Уже понад вісім місяців триває війна в Україні, у зв’язку з чим чимало українців зі своїми дітьми тривалий час перебувають за межами батьківщини. Згідно з даними МОН, у вересні 2022 року за кордоном перебувало близько 500 000 дітей шкільного віку. Найбільше школярів з України зареєстровано в Польщі – більш ніж 528 000, Німеччині – майже 290 000 і Чехії – 70 500. В Італії, Румунії, Іспанії та Словаччині – 30 000 – 40 000 українських дітей шкільного віку.

Є і країни, де наших дітей дуже мало: в Ісландії – лише 700 дітей, у Чорногорії – близько 500, у Бельгії та на Мальті – менш ніж 300 школярів. Тамтешній освітній процес викликає численні запитання й доволі гострі нарікання в українських батьків. Зокрема, проблема в тому, що діти змушені паралельно навчатися онлайн в Україні та в школі того регіону, де наразі проживає дитина (при цьому достеменно невідомо, чи можна тимчасово відмовитися від українського навчального процесу і чи потім приймуть таку дитину назад у рідну школу). Також проблема й у мовному бар’єрі, що, звісно, значно впливає на якість отриманих дитиною знань тощо.

Підписатись

Усі ці питання Mind спробував порушити під час спілкування з міністром освіти та науки України Сергієм Шкарлетом. В інтерв’ю ми також з’ясували, наскільки готова й адаптована українська система освіти під наших поверненців. Зокрема – про те, як буде врегульовано перезарахування предметів, чи іноземні сертифікати про освіту вважаються чинними в Україні та будуть підставою для вступу до наших вишів, а також про те, скільки дітей-поверненців готові прийняти школи на Західній Україні й чи достатньо вони забезпечені бомбосховищами.     

Про механізми визнання результатів навчання дітей поза межами України

 – Наразі за кордоном перебуває декілька мільйонів українців (переважно це жінки з дітьми, зокрема шкільного віку). У багатьох країнах (наприклад, у Франції), діти повинні ходити до місцевих шкіл, гімназій, ліцеїв – інакше батькам загрожують штрафи, депортація тощо. Чи буде ця іноземна освіта зарахована в Україні?

– Ми вже один цикл зарахування пройшли, оскільки весняний семестр 2022 року й загалом навчальний рік 2021-22 завершено. Жодна дитина не була не табельована, не атестована чи залишилася без документів про освіту.

Це стосується дітей, які навчалися не лише в Україні, а й у будь-якій іншій країні світу. Наразі в нас приблизно 370 000 випускників 9 класу, які атестувалися в Україні (зокрема, за кордоном) і 224 000 випускників 11 класу, які отримали офіційний документ про закінчення навчання (незалежно від місця перебування).

zhodnih obmezhen shhodo viznannja rezultativ navchannja ditini za kordonom na sogodni ne isnuye sergij shkarlet 73fa12d - «Жодних обмежень щодо визнання результатів навчання дитини за кордоном на сьогодні не існує», - Сергій Шкарлет

Фото: Олександр Задніпряний/Mind

Сьогодні немає жодних законодавчих або якихось інших обмежень стосовно визнання результатів навчання дитини в будь-якій країні світу. Проте має бути офіційна розшифровка опанованої дитиною освітньої програми (разом із годинами, які дисципліни читалися, яка оцінка знань по кожному з предметів тощо).

Тобто наш заклад має перекласти європейську систему оцінювання на українську 12-бальну. Отже, наголошую: жодних обмежень щодо визнання результатів навчання дитини за кордоном на сьогодні не існує.

– А що робити дітям, які закінчуватимуть наступного року в Європі тамтешні гімназії і ліцеї (їм по 16–17 років, тобто це наш 11 клас)? Чи іноземні сертифікати про освіту зараховуватимуть в Україні?

– Якщо дитина навчається не у випускних класах (не в 9 чи 11) – то це звичайний табель або інформаційна довідка із закладу освіти про прослухану освітню програму. Коли ж це свідоцтво про загальну базову освіту за 9 клас про повну загальну середню освіту за 11 клас, то тут включається звичайна процедура визнання документів про освіту (вона вся прописана й давно працює: документи видаються українськими закладами освіти та можуть бути відповідно до спільного наказу МЗС і МОН направлені для вручення випускникам в українських дипломатичних установах за кордоном).

Тому тут я не бачу жожних перепон чи обмежень. І ми вже передавали через українські посольства й консульства майже 4000 таких документів по 9 та 11 класах українцям, що тимчасово перебувають поза межами території України. Для того щоб атестувати, слід було взяти оцінки, які діти надавали зі школи тієї країни, де вони тимчасово навчалися й передати до наших українських шкіл. А наші школи вже трансформували ці оцінки у свідоцтво.

Про перспективи вступу до українських вишів із закордонними документами про освіту

– А як щодо українського ЗНО? Чи будуть іноземні дипломи підставою для вступу до українських вишів?

– Документ про повну загальну середню освіту (атестат за 11 клас) є підставою для зарахування до закладів профтехосвіти, коледжі, університети. Але, крім того, саме 2022 року випускник мав складати НМТ для вступу до коледжу чи ЗВО. Адже ЗНО, як відомо, у цьому році не було.            

zhodnih obmezhen shhodo viznannja rezultativ navchannja ditini za kordonom na sogodni ne isnuye sergij shkarlet 38664bd - «Жодних обмежень щодо визнання результатів навчання дитини за кордоном на сьогодні не існує», - Сергій Шкарлет

Фото: Олександр Задніпряний/Mind

Узагалі, ще до початку війни тисячі українських дітей навчалися за кордоном (з тих чи інших причин), а потім поверталися в Україну та продовжували навчання у вітчизняних школах.

Тому жодних проблем немає: по приїзду кожна дитина буде атестована й зможе долучитися до освітньої програми своєї школи. Ми живемо так уже 31 рік – і жодної дитини не залишено поза освітньою системою. Не важливо: у державі війна чи ні. Україна й будь-яка держава не може жити в умовах, які будуються під одну з типових ситуацій. Є міжнародні договори, є договори про визнання та певні процедури. Дійсно, трагедія в нас перша, але українські діти й до цього їздили навчатися за кордон, потім поверталися і їм зараховувався цей період навчання. 

Про проблему різних рівнів освіти

– Чимало батьків і вчителів, які вимушено виїхали до Європи, скаржаться на те, що рівень середньої освіти там гірший, ніж в Україні (і в тих країнах, де це можливо, батьки обирають саме український формат дистанційного навчання). Чи не вбачає МОН у цьому проблему, коли діти повернуться назад і входитимуть зі своїми (слабшими) знаннями в наше освітнє середовище?  

– Я б не давав таких категоричних оцінок, оскільки програми різні. До того ж ми пішли під суто європейську систему – 12-річку. Хоча, наприклад, у Німеччині навчання в школах триває 13 років, а в Португалії – взагалі інша система.

Щодо різної якості освіти: я вважаю, що слід, перш за все, вчитися. А втрата якості може бути нівельована лише одним – наполегливістю до навчання. Також зауважу, що в тому, наскільки хоче навчатися сама дитина, велику роль відіграють її батьки: вони повинні контролювати, як дитина засвоює матеріал, перевіряти домашні завдання, займатися додатково з дітьми вдома. Я це на своєму досвіді знаю.

Про перевірку фактичного рівня знань у школярів, що навчалися за кордоном

– Багато батьків переконані, що освіта екстерном чи повністю дистанційно або ж взагалі чужою мовою (яку дитина майже не розуміє) – це, по-суті, нульові знання в школярів. Чи буде якась перевірка рівня знань у вигляді тестів, співбесід тощо, адже дитина може виявитися «слабкою ланкою», тобто не готова до переходу в наступний клас і вивчення складнішої програми?

– Екстернат і дистанційка – це різні речі. Екстернат – це форма навчання, за якої дитина більшість матеріалу опановує самостійно. Його використовує наша Міжнародна українська школа та деякі інші заклади освіти. А дистанційна форма навчання є майже повноформатною, але без виходу на «віч-на-віч» (за допомогою засобів дистанційного інтернет-зв’язку).

Щодо перевірки рівня фактичних знань школярів після навчання в іноземних закладах: у кожній нашій модельній навчальній програмі та методичних рекомендаціях стосовно початку освітнього процесу, завжди є певні години, відведені на перевірку знань учнів з того чи іншого предмета.

zhodnih obmezhen shhodo viznannja rezultativ navchannja ditini za kordonom na sogodni ne isnuye sergij shkarlet 0ce92fd - «Жодних обмежень щодо визнання результатів навчання дитини за кордоном на сьогодні не існує», - Сергій Шкарлет

Фото: Олександр Задніпряний/Mind

Саме із цього (за класичною педагогічною схемою) починається робота вчителя в перші дні вересня. Навіть на дистанційній Національній електронній платформі «Всеукраїнська школа онлайн» ми передбачили створення окремих індивідуальних кабінетів роботи вчителя й учня, побудови індивідуальної освітньої траєкторії та перевірки залишкових знань. Оскільки ми ще по ковідному періоду бачили, що рівень знань почав дещо знижувався.

Після цього ми переформатували дистанційну освіту – щоб була передбачена можливість формування більш індивідуальної оцінки й побудови власної освітньої траєкторії кожного вчителя й учня.

Про проблеми мовного барʼєру й повсякденні стреси українських школярів за кордоном та шляхи їх розв'язання

– А як щодо учнів, які вимушено навчаються в іноземних закладах нерідною мовою?

– Міністерство не має жодних підстав перевіряти рівень знань, отриманих в тому чи іншому закладі (зокрема, закордонному). Це право мають або роботодавці, що хочуть обрати для себе висококваліфікованого фахівця, або викладачі з певних предметів на своїх заняттях – коли дитина прийде у вересні в школу.

Як наслідок, школи можуть рекомендувати, скільки додаткових годин така дитина потребує з того чи іншого предмета або додаткових домашніх завдань (для підтягування рівня школяра). Але саджати таких дітей на клас нижче не будуть – такого не передбачено. Проте в засновника закладу чи педагогічної ради школи є право протестувати дітей, які навчалися не в Україні, перш ніж переводити їх у наступний клас. Та це точкові випадки. 

Взагалі будь-яка оцінка рівня знань – це суб’єктивізм. МОН завжди дорікали (поки наші діти під час російської агресії не виїхали за кордон), що українська освіта дуже погана й низькоякісна. Сьогодні батьки кардинально змінили свою думку, і я пишаюся, що рівень знань середньостатистичної української дитини за кордоном вище, аніж у їхніх іноземних колег-школярів (навіть без знання мови).

zhodnih obmezhen shhodo viznannja rezultativ navchannja ditini za kordonom na sogodni ne isnuye sergij shkarlet 79efefa - «Жодних обмежень щодо визнання результатів навчання дитини за кордоном на сьогодні не існує», - Сергій Шкарлет

Фото: Олександр Задніпряний/Mind

За моїм проханням і результатами зустрічей із міністрами освіти європейських країн, а також держав G7 і G20, у кожній школі (тієї чи іншої країни, де знайшли тимчасовий прихисток наші переселенці) запроваджено по 3–5 годин на тиждень вивчення мови країни перебування або ж сформовано суботні школи.

Такі схеми працюють у Франції, Німеччині, Польщі, Португалії. До речі, у Португалії є обов’язковим відвідування місцевих шкіл для наших переселенців (незалежно від того, вчиться дитина дистанційно в Україні чи ні). Окрім вивчення португальської мови, там викладають українську мову, історію України, історію української культури – аби наші діти не забували про свою державу.           

Також у нас є додатковий механізм – 16 освітніх хабів за кордоном, де працюють українські вчителі, що тимчасово перебувають на польській території. Ці хаби ми відкрили завдяки співпраці з міністром освіти Польщі Пшемиславом Чарнеком.

– Якщо сім’я прагне повернутися додому, але в її рідному місті тривають бойові дії, яка ситуація в інших регіонах для внутрішньо переміщених дітей?

– Ми спроможні в тилових аудиторіях, тилових областях забезпечити кожну українську дитину і роботою з антибулінгового законодавства, і психологічно підтримати. Тому, пнаголошую: повертайтеся додому.

На територіях тилових областей (Львівської, Закарпатської, Тернопільської, Чернівецької тощо) ми можемо забезпечити влиття кожної української дитини у звичне для неї середовище. Причому підтримка від держави йде на гідному рівні і в більшості випадків вона краща, ніж для наших вимушено переселених у інших країнах світу.   

Держава має програму «Прихисток» і цілу низку інших урядових програм (зокрема, з підтримки підприємництва і бізнесових ініціатив, із соціальної підтримки громадян). Ми – не гірша держава. На сьогодні в умовах війни Україна показала, що вона гідно піклується про своїх громадян. Звісно, у 5-зірковому готелі нікого не поселятимуть, але для переселенців наразі є вельми достойні умови.

– А скільки дітей зі Східної України виїхало і скільки дітей готові прийняти школи на Західній? У програмі «Прихисток», яку ви згадуєте, лише близько 20 000 ліжко-місць…

– Нині 164 412 учнів із числа ВПО отримують освітні послуги в закладах освіти, що функціонують. Навіть якщо кількість учнів збільшуватиметься, усі діти будуть охоплені навчанням. Школи приймуть абсолютно усіх дітей шкільного віку.

– Ще уточнення стосовно бомбосховищ: скільки їх було збудовано та чи всі школи ними забезпечені?

– На сьогодні проведено огляд понад 25 000 (95%) об’єктів закладів освіти. За його результатами, до освітнього процесу в очній формі навчання за показниками забезпеченості учасників освітнього процесу укриттями готові 16 419 закладів освіти (більше 62,2%).

Щодо шкіл, то нині укриття є у майже 70% шкіл.

zhodnih obmezhen shhodo viznannja rezultativ navchannja ditini za kordonom na sogodni ne isnuye sergij shkarlet 56e8de9 - «Жодних обмежень щодо визнання результатів навчання дитини за кордоном на сьогодні не існує», - Сергій Шкарлет

Фото: Олександр Задніпряний/Mind

Також у проєкті Державного бюджету України на 2023 рік на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти передбачено 1,5 млрд грн, які будуть спрямовані саме на укриття.

Повернутися не можна залишитися

– Як відомо, усі закордонні шкільні програми для переселенців мають за мету інтеграцію дітей у суспільство. Як держава та міністерство працюють із проблемою потенційної втрати школярів, студентів, майбутніх кадрів?

– Ми робимо все, зокрема на рівні міжурядової та міністерської взаємодії з іншими країнами, щоб повернути наших громадян додому. І прикладом тому є повернення понад 200 000 дітей шкільного віку (на початку березня цього року Україну залишило 690 000 школярів).

Станом на 5 вересня, згідно з офіційними статистичними даними, за кордоном залишається ще 492 000 дітей шкільного віку. Ба більше, щотижнево ми фіксуємо повернення в Україну 5000–7000 дітей. Що робити тим, хто ще вагається? Взяти приклад з інших і повернутися.

Про українські класи за кордоном

– А чи є у нас досвід, коли в європейських країнах утворювалися українські класи, де навчання відбувається за українською системою освіти?

– Такі класи є у майже всіх країнах ЄС. Причому це не одна школа, а декілька. Більше всього їх на території Польщі, потім – у країнах Балтії. Зараз до цього списку долучилася ще Чехія.

Це звичайні класи, у які набирають суто українських дітей (якщо є така змога). Діє забезпечений підвіз дітей з інших шкіл, бо не у всіх громадах є, наприклад, мінімум 25 наших дітей для створення повноцінного класу. Якщо ж немає змоги сформувати саме українські класи (бо, наприклад, із трьох учнів не можна зробити клас), то дуже поширені додаткові заняття з українськими дітьми за нашою навчальною програмою.

До освітнього процесу залучаються українські викладачі, що тимчасово проживають у тій чи іншій країні, плюс волонтери, які працюють в українських освітніх хабах (де застосовується наша державна навчальна програма).

zhodnih obmezhen shhodo viznannja rezultativ navchannja ditini za kordonom na sogodni ne isnuye sergij shkarlet 6523bc5 - «Жодних обмежень щодо визнання результатів навчання дитини за кордоном на сьогодні не існує», - Сергій Шкарлет

Фото: Олександр Задніпряний/Mind

Отже, наразі найбільша складність – це війна. Об’єктивно, при статусі тимчасового переселенця ніхто не житиме як мільярдер і не матиме величезних доходів. Звісно, умови проживання для переселенців будуть більш-менш пристойні, але це не шикарні вілли й особняки. І в них не буде зарплати, як у Білла Гейтса чи захмарних соцвиплат.

Жодна країна не візьме на себе такий фінансовий тягар. Існують певні стандарти прихистку переселенців, які або слід усвідомити й жити за законами країни перебування, або повертатися в Україну.                 

– Хто бюджетує організацію українських класів за кордоном?

– Вони організовуються за кошти бюджетів урядів тих країн, де перебувають наші біженці. Сьогодні це спонсорська дотаційна допомога Україні. Міністерство освіти не має закордонних видатків.

– Вчителям, які викладають в українських класах за кордоном, зарплату виплачує МОН?

– Міністерство платить вчителям зарплату незалежно від того, у якій країні вони працюють дистанційно чи офлайн в українських школах. Але, якщо рішенням школи або засновника є вимога повернутися до очної форми навчання, а викладач перебуває за кордоном – зарплата виплачуватися йому не буде. 

– Чи відомі МОН факти, коли в деяких школах Польщі в українських класах наших дітей навчають російською мовою?

– Мені такі факти не відомі. Можливо, це якісь приватні школи.

– У деяких країнах шкільна освіта для українців має обов’язковий характер. Чи можливо на державному рівні попросити / переконати переглянути ці умови для наших переселенців – так діти зможуть сконцентруватися на українському дистанційному навчанні?

– У мене є інший рецепт: повертайтеся додому. Я не розумію, про що МОН повинно вести перемовини з міністрами освіти чи владою інших країн. Наприклад, недавно я мав розмову з міністром освіти Португалії: він досить чітко й безапеляційно дав зрозуміти, що в їх країні будь-яка дитина (неважливо, це переселенці чи мігранти) мусить ходити в місцеву школу. Ба більше, вона повинна проходити й позашкільне навчання ( займатися в спеціалізованих гуртках). Тобто Португалія піклується про всіх дітей, що опинилися на її території – неважливо, це українські, сирійські чи афганські діти.

Освітня політика в тієї самої Португалії чи інших країн світу – своя, і ми не маємо прав / законних підстав втручатися в тамтешню освітню сферу. Це та сама ситуація, коли б, наприклад, сусід прийшов до вас додому і почав керувати вашим внутрішнім родинним побутом. 

zhodnih obmezhen shhodo viznannja rezultativ navchannja ditini za kordonom na sogodni ne isnuye sergij shkarlet 91e0d85 - «Жодних обмежень щодо визнання результатів навчання дитини за кордоном на сьогодні не існує», - Сергій Шкарлет

Фото: Олександр Задніпряний/Mind

Я вважаю, що це правильно, коли кожна дитина залучається до місцевого шкільного процесу в країні проживання. Бо кожна країна хоче, щоб на її території не було наркоманів, щоб усі діти були під наглядом і не вешталися вулицями, поки їхні батьки десь працюють. Це нормальна ситуація.

А у тій самій Франції, піклувальники й муніципалітет будуть щоденно ходити та перевіряти, де перебуває дитина. І якщо її три дні не було в школі, обов’язково прийдуть додому з перевіркою. Якщо дитина не атестована в місцевій школі чи не долучена взагалі до освітнього процесу – можуть вжити певних заходів відповідно до законодавства. І це нормальна освітня політика іншої країни.

Автор: Тетяна Омельченко/Mind

Фото: Олександр Задніпряний/Mind

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *