“Як я «винайшла велосипед» або про навчання молодших школярів у Канаді” – Олександра Журавльова

jak ja vinajshla velosiped abo pro navchannja molodshih shkoljariv u kanadi oleksandra zhuravlova c6b15e5 - "Як я «винайшла велосипед» або про навчання молодших школярів у Канаді" - Олександра Журавльова

Викладачка Олександра Журавльова працює в Канаді і ділиться інформацією про місцеві школи та процес навчання.

Диференційоване навчання і "навчальні центри".

Мої перші враження від побаченого на практиці в школі Боукрофт. Вчителька розпочала урок грамотності повторенням – 5 хв, тоді новий матеріал – 15 хв, потім на екрані показала табличку з іменами дітей. "Покажіть мені

jak ja vinajshla velosiped abo pro navchannja molodshih shkoljariv u kanadi oleksandra zhuravlova 3cdba3e - "Як я «винайшла велосипед» або про навчання молодших школярів у Канаді" - Олександра Журавльова

 'пальчик вверх', якщо ви знаєте куди іти",- і всі діти підняли пальчики вверх. "Вперед', – і учні розійшлися по куточках. 4 взяли якісь коробочки і пішли за вчительський стіл, 4 сіли за комп'ютери, 3 сіли у кутку на підлозі з книжечками, 3 пішли працювати з асистентом міс Бетті, ще 3 залишились за своїми партами, і взялись малювати і підписувати свої малюнки.

Що вони роблять? Я тихенько підсідала до кожної групки, підглядала і підслуховувала. Через півгодини вчителька покалатала дзвіночком і "Руки на голову". Учні отримали чіткі інструкції, склали все на свої місця (зошити, книжечки, навушники) і повернулись за парти. Ті троє, що самостійно малювали – писали, вийшли до дошки, прочитали свої речення, а весь клас їм поаплодував. Знову

jak ja vinajshla velosiped abo pro navchannja molodshih shkoljariv u kanadi oleksandra zhuravlova 98767aa - "Як я «винайшла велосипед» або про навчання молодших школярів у Канаді" - Олександра Журавльова

 'пальчик вверх', 'вперед' – і розпочався другий раунд 'навчальних центрів'.

Отримуйте актуальні новини освіти

"Десь я таке вже бачила…"

"Навчальні центри" – це не про організацію простору, меблів чи ресурсів в класі. Це навчальна стратегія і вона про організацію роботи учнів. Клас поділений на групи і протягом 30 хв кожна група має своє завдання в своєму "центрі":

1. За вчительським столом (разом з вчителем) опрацьовують новий матеріал (звуки о і оу): сортують малюнки, слова, друкують ці слова маркером на столі, читають коротенькі тексти, читають книжечки, які роздає вчитель.

2. За комп'ютерами грають гру – монстрик перелітає з планети на планету і читає слова. Чим більше прочитаного – тим вищий рівень у грі.

3. З асистентом працюють в зошитах: пишуть слова, речення (асистент присутній постійно на уроках грамотності і математики бо в класі 9 інклюзивних дітей).

4. Читаємо другові. На підлозі впівголоса по черзі читають один одному свої книжечки. Сперечаються, хто перший, тому на кулачках грають "камінь, ножиці, папір". Хто виграв, той і починає читати.

5. Самостійна робота. Ті, що залишились за своїми партами мають декілька опцій на вибір: зелений зошит – намалювати малюнок і підписати декілька речень, червоний зошит – прочитати текст і виконати завдання. Якщо за тиждень і в червоному, і в зеленому завдання виконані, то можна взяти гру – пазли зі словами, чи лего з буквами.

Daily 5 – Щоденна п'ятірка, так називає цю стратегію Шона, хоча й визнає, що вона багато видозмінила, і тому це скоріше Навчальні центри.

"Я так працюю вже 3 роки. Мені подобається, бо можу побачити і 'відчути' кожного учня окремо і підібрати те, що підходить саме для нього. Daily 5 передбачає 5 робочих груп. Я весь вересень приглядаюсь і вивчаю дітей, потім ділю їх на групи згідно їхніх вмінь і можливостей, тому в мене є 'слабка', 2 'середніх', 2 'сильних' групи – дітям я цього не озвучую. На грамотності і математиці групи різні. Починаючи з жовтня, працюємо Навчальними центрами.

Мені зручно, бо до грамотності і математики (15 уроків в тиждень) я готуюсь в основному в п'ятницю після уроків: шукаю і друкую тексти, завдання, слова, малюнки, ігри. Та й за 3 роки вже підзбирала достатньо. В понеділок 15-20 хв пояснюю новий матеріал, а далі по колу весь тиждень.

Так як з грамотності маємо 2 уроки щодня, то роблю 2 раунди Daily 5 (10 раундів в тиждень). Двічі в тиждень учні працюють в кожному навчальному центрі по 30 хв. З математики лише 1 урок в день, тому і 1 раунд (5 за тиждень).

З грамотності я змінюю лише тексти, книжечки, роздатковий матеріал, але центри залишаються однакові впродовж року:

1. Робота з вчителем.

2. Робота з асистентом.

3. Комп'ютери.

4. Читання другові/робота зі словами.

5. Самостійна робота.

На уроці математики центри 'Вчитель', 'Асистент', 'Комп'ютери' використовую постійно, а ще 2 центри додаю відповідно до матеріалу, який вивчаємо і змінюю їх кожні 2-3 тижні. Якщо змінюю центр, то лише 1 в тиждень, в понеділок пояснюю, моделюємо і працюємо. Наступного тижня змінюю інший, але не 2 одночасно.

Для кожної групи завдання різної складності. Наприклад, за вчительським столом слабка група сортує і друкує букви, прості слова. 'Середнячки' мають ще й коротенькі тексти для читання. Сильні – друкують речення, читають за ролями і розігрують з героями казок (витинанками на паличках від морозива).

"Складно навчити "Як це?", а потім вже легко. В вересні- жовтні йде багато часу, щоб пояснити, змоделювати, попробувати.

Пояснюю кожен центр: даю короткі інструкції, потім бажаючі показують, що зрозуміли і як працюватимуть, потім питання, що незрозуміло. Правило "Three before me" (спробуй/спитай тричі, перед тим як бігти до мене) тут Обов'язкове!, бо на початках, бігають за кожної дрібниці. А я запитую: "Як ти сам вирішував? Кого спитав?" І іноді (коли справді дурниці чи щось нескладне) відправляю назад шукати вирішення самостійно чи спитати друга.

Окрім того має бути чіткий і зрозумілий перехід до центрів, між центрами і закінчення. Щоб не перетворити роботу в безлад, а потім неможливо всіх зібрати".

Початок: на дошці учні бачать таблицю з іменами і назву центру, де будуть працювати. "Thumb up! 

jak ja vinajshla velosiped abo pro navchannja molodshih shkoljariv u kanadi oleksandra zhuravlova 1e3aede - "Як я «винайшла велосипед» або про навчання молодших школярів у Канаді" - Олександра Журавльова

Підніміть пальчик вверх, якщо бачите своє імя, і де будете працювати! Вперед!" Діти беруть необхідні матеріали і розходяться. У класі робочий гул, пишуть мовчки, а читають впівголоса.

Зміна центрів і Перехід: вчителька дзвенить дзвоником. "Hands on top – time to stop! Руки на голову – час зупинитися. Приберіть робоче місце і повертаємось за парти. Вперед!" Діти складають зошити, книжки, а вчителька дякує тим, хто вже тихенько сів за парту: "Дякую, Джені! Дякую, Ніксон!" Всі поспішають, бо кожен хоче почути 'своє дякую'. Зачитали речення, щось обговорили, потанцювали на фізкультхвилинці. Якщо ще один раунд, то знову табличка з іменами на дошці, 'пальчик вверх' і 'вперед'.

Отримуйте актуальні новини освіти

Закінчення: учні за партами, а вчитель обов'язково запитує, як працювалось, що було складно/легко, що сподобалось найбільше, про що читали книжечку… Відповідають переважно бажаючі.

Десь я таке вже бачила? Пригадую, як у 2017 я боролася з читанням у 1 класі Інтелект, ділила клас на 4 групи і винаходила свій 'велосипед'. А виявляється, той 'велосипед' під назвою 'навчальні центри', 'щоденна п'ятірка' вже був давно вигаданий.

Але є й недоліки, про них теж напишу…

Олександра Журавльова

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *