Відповідно до листа МОН освітній процес в поточному навчальному році може бути організовано за трьома форматами: очним, дистанційним та змішаним. Як на практиці впроваджується змішаний режим та які його моделі є найпопулярнішими в українських школах розповідають на «НУШ».
У МОН зазначають, що змішаний формат навчання не закріплено в законодавстві як окрема форма здобуття освіти. Водночас він передбачає поєднання очного та дистанційного режиму в різних формах в залежності від потреб учнівства, безпекової ситуації та наявних умов в школі, що визначає школа в межах автономії.
Обираючи певний формат навчання, заклад освіти має зважати на те, що він має дати змогу досягти результатів чинних державних стандартів освіти. Водночас освітній процес у початковій школі бажано здійснювати в очній формі, з огляду на необхідність соціалізації дітей.
Виділяють декілька варіантів змішаного формату навчання:
- поєднання очної форми з дистанційною;
- поєднання різних форматів навчання в межах одного класу (з використанням технологій дистанційного навчання, різних форм роботи з електронними ресурсами, онлайн-курсами тощо);
- поєднання самостійного навчання та роботи в класі;
- змішування основного навчального контенту (підручників та навчальних матеріалів) із зовнішніми матеріалами (електронними ресурсами).
Також виділяють основні моделі змішаного навчання:
- ротаційна – відбувається “ротація” учнів у школі, а також різновидів їхньої діяльності (онлайн і офлайн);
- гнучка – учні працюють за індивідуально налаштованим розкладом переважно онлайн, а вчитель координує їхню діяльність та консультує – як очно, так і онлайн;
- особистісно орієнтована – навчання за індивідуальними освітніми траєкторіями (учні навчаються очно, а паралельно працюють із зовнішніми електронними ресурсами, онлайн-курсами);
- модель збагаченого віртуального середовища – основна робота в режимі онлайн за дистанційними курсами. Водночас учні можуть відвідувати певні уроки.
Підписатись
Здебільшого в школах обирають поєднання очної форми з дистанційною, а модель обирається з урахуванням кількості місць в укритті. Перші класи переважно навчаються очно. Освітній процес може бути організовано позмінно. В деяких школах впроваджено навіть три зміни зі скороченим освітнім циклом, коли пріоритет надають предметам, які є в переліку ЗНО/НМТ.
Поширеним варіантом змішаного навчання є чергування очної та дистанційної форми (тиждень через тиждень).
Деякі школи оптимізують програми й певні предмети, як-от уроки мистецького спрямування, виносять лише на онлайн-заняття, щоби збільшити можливість викладати інші предмети в приміщенні шкіл.
Також в українських школах практикують інтеграцію деяких предметів, зокрема фізкультура й математика, англійська мова й математика, інформатика й англійська мова, фізика й біологія.
Під час організації змішаного формату навчання керівникам закладів освіти варто:
- врахувати потужності сховища, від якого й залежить кількість дітей, яка може перебувати одночасно в школі;
- за можливості надати перевагу очному навчанню для класів, які мають переломний момент і мають пройти адаптацію, як-от 1 та 5 класи, або які потребують підготовки до вступу (9, 11 класи);
- стежити за навантаженням учнів та вчителів.