Сергій Горбачов про виклики та позитивні зміни в українській освіті під час війни

sergij gorbachov pro vikliki ta pozitivni zmini v ukrayinskij osviti pid chas vijni 124ec30 - Сергій Горбачов про виклики та позитивні зміни в українській освіті під час війни

За останні  вісім місяців в умовах воєнних дій на території України українська освіта зазнала багатьох змін. Діти зміщені навчатися в перервах між повітряними тривогами, а ті, що перебувають за кордоном – адаптуватися до нових умов в новій школі, долаючи мовний бар’єр та поєднуючи навчання в іноземних та українських закладах. Вчителів на ТОТ  змушують переходити на російські освітні програмами. Про ці та інші проблеми сучасної української освіти та позитивні зміни, що сталися під час війни, розказує освітній омбудсмен Сергій Горбачов у другому епізоді другого сезону подкасту «Дофамін для освіти».

Сергій Горбачов розповідає, що до служби освітнього омбудсмена постійно надходять скарги про порушення прав освітян на ТОТ. Колеги скаржаться на умови оплати праці. Чимало звернень щодо невиплат зарплат через те, що розбомблено управління чи відділ освіти, знищено всю документацію, бухгалтерські документи, токени, доступ до казначейських рахунків тощо.

Експерт зауважив, що з перших тижнів війни пропонував аби для закладів освіти, що розташовані на ТОТ, оголошували простій, що дало змогу вчителям більш впевнено почуватися, мати якісь джерела для існування й позбавило б необхідності працювати на окупантів. Згодом таке рішення впровадили в дію.

В той самий час болючим питанням є тиск на освітян з боку агресора щогл переходу на російські освітні програми. Більшість педагогів залишаються вірними Україні, й не йдуть на співпрацю з окупантами добровільно. Однак є випадки зради серед освітян, за що передбачена кримінальна відповідальність. В той самий час постає питання, як відрізнити людину, яка добровільно погодилася працювати на окупантів і яку примусили працювати під загрозою життю, виселення, арешту тощо. Сегрій Горбачов радить фіксувати будь-яке листування в чатах, документи, аудіо-, відеозаписи, аби мати можливість довести в судовому розгляді , що людина не добровільно пішла на співпрацю в окупантами.

Підписатись

Освітній омбудсмен розповів, що наразі є чимало освітян, що виїхали на підконтрольну територію України та продовжують навчання онлайн для дітей, що залишилися в окупації. Незабаром буде оприлюднений алгоритм “Шість кроків до української освіти”, в якому розписано, як людям під окупацією можна брати участь в українській освіті дистанційно, як зробити це безпечно та знизити ризики. Головна цінність цього алгоритму полягає в тому, що його створювали представники МОН, Служби освітнього омбудсмена, Міністерства цифрової трансформації із залученням освітян з Харківської, Луганської, Запорізької, Херсонської областей, що пройшли окупацію, і добре розуміють проблеми освіти на ТОТ та шляхи їх розв’язання.

Ще одна проблема освіти під час війни пов’язана з навчанням українських дітей за кордоном, які повинні обов’язково відвідувати місцеві заклади освіти. У більшості країн ця вимога є доволі суворою. Українське ж законодавство досить м’яке як щодо відповідальності батьків за освіту їхніх дітей, так і до неетичного спілкування вчителя з учнями. За кордоном Якщо дитина не з’явилась у школу та ще й без документального підтвердження, одразу можуть підняти на ноги й поліцію, і службу в справах дітей, і навіть виписати штраф батькам.

Сергій Горбачов бачить три варіанти вирішення питання навчання українських дітей за кордоном:

  • надати дітям в іноземній школі протягом навчального дня певну кількість годин (дві-три) для того, щоби займатися дистанційно з учителями з української школи;
  • дозволити дітям, які мають офіційне підтвердження, що вони навчаються дистанційно в українській школі, не відвідувати місцеві школи за кордоном, особливо, якщо батьки твердо налаштовані повертатися до України. А таких батьків, згідно з нашим опитуванням за серпень цього року, понад 80 %.
  • зарахувати результати навчання в іноземній школі до української освітньої системи.

Останній спосіб досить складний, адже кожна країна має свою освітню систему, кількість років навчання, набір предметів тощо. Однак дещо для втілення цього варіанту вже робиться.

Інша проблема навчання дітей за кордном полягає у відсутності вивчення українського компонента, зокрема мови, літератури, історії. Для цього можна переглядати уроки Всеукраїнської школи онлайн. Іншим варіантом може бути виділення часущодня в іноземній школі для вивчення українських предметів або можливість навчатися лише в українській школі. Якщо такий спосіб неможливий, то залишається лише дистанційне навчання. Наприклад, платформи багатьох приватних і комунальних українських шкіл. Знову ж таки, це питання вільного часу дитини і її навантаження.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *