МОН оприлюднило дорожню карту європейської інтеграції у сферах освіти і науки до 2027 року
Міністерство освіти України затвердило дорожню карту європейської інтеграції держави у сферах освіти і науки до 2027 року. Про це йдеться у відповідному наказі МОН від 11 грудня 2023 року.
Ознайомитися з повним текстом та основними положеннями документа можна за посиланням.
23 червня 2022 року Європейська Рада визнала євроінтеграційну перспективу України та надала Україні статус кандидата на членство в Європейському Союзі, зокрема, на основі висновку Європейської Комісії від 17 червня 2022 року. Згідно з ним:
- Україна має добре розвинену систему освіти;
- рівень охопленого грамотністю населення в державі майже 100%;
- Україна має непогані результати в дослідженні якості освіти PISA-2018;
- охоплення українців вищою освітою високе;
- фінансування освітнього сектору в Україні є доволі значним (5,7% від ВВП у 2021 році).
Однак, були виокремлені й нагальні проблеми, які Україні необхідно розвʼязати у сфері освіти і науки для вступу в ЄС, зокрема:
- низький зв’язок між освітою та потребами ринку праці;
- зниження видатків на фінансування наукових досліджень і розробок, які є переважно державними та не перевищують 0,5% від ВВП;
- сфера науки і досліджень має середній рівень підготовки до інтеграції;
- сфери освіти і культури має “певний рівень” підготовки до інтеграції.
8 листопада 2023 року Європейська Комісія рекомендувала Європейській Раді відкрити переговори з Україною щодо членства в Європейському Союзі та оцінила стан прогресу реформ.
Як зазначили в МОН, дорожня карта була розроблена “за методологією RBM (results-based management) із залученням широкого кола стейкхолдерів”. Надалі будуть сформована візія та визначенні цілі й завдання для гармонізації секторальних політик і законодавства у сферах освіти і науки з європейськими.
Дорожня карта містить 3 основні стратегічні цілі:
- державні політики і законодавство України у сферах освіти і науки гармонізовані з правом (acquis) ЄС;
- Україна співпрацює з державами-членами ЄС у сферах освіти і науки, використовуючи кращі європейські практики та стандарти;
- учасники освітнього процесу та науковці знають та поділяють цінності ЄС і використовують можливості європейського освітнього та дослідницького простору.
Згідно з наказом, Директорат європейської та євроатлантичної інтеграції МОН має забезпечити моніторинг виконання дорожньої карти та щоквартально подавати інформацію про стан справ керівництву міністерства.