Організація пунктів незламності в закладах освіти: виклики та пропозиції 

organizacija punktiv nezlamnosti v zakladah osviti vikliki ta propoziciyinbsp 6e26a08 - Організація пунктів незламності в закладах освіти: виклики та пропозиції 

За ініціативи президента України по всій території країни почали облаштовувати пункти незламності, в яких передбачається наявність тепла, води, освітлення та мобільного зв’язку, що допоможе українцям переживати наслідки ракетних ударів.

Пункти функціонуватимуть цілодобово і безоплатно для тимчасового перебування. Дізнатися адресу пункту можна за посиланням. 

Пункти розташовуються у будівлях ДСНС, обласних та районних державних адміністраціях, міських/селищних та сільських радах, закладах освіти. Також ДСНС облаштовує мобільні пункти. До ініціативи приєднується й бізнес, який пропонує громадянам зігрітися та зарядити пристрої, водночас інші послуги можуть бути платними. 

В службі освітнього омбудсмена зауважують, що такі пункти стали місцем безпеки, стабільності, тепла та нашої єдності й допоможуть пережити нам усім цей складний час. Частина пунктів Незламності облаштовані у будівлях закладів освіти. У зв’язку з цим у працівників освіти та органів місцевого самоврядування виникає багато запитань щодо функціонування пунктів Незламності в закладах освіти, а саме: 

  • яке нормативно-правове регулювання діяльності пунктів Незламності?
  • як одночасно організувати навчання дітей у закладі освіти (якщо воно здійснюється в очному та змішаному форматі) та функціонування пункту Незламності?
  • як створити безпечні умови роботи та навчання у закладі освіти, адже тепер до закладу освіти мають доступ усі охочі?
  • хто і на яких умовах має забезпечувати пункти Незламності необхідним обладнанням та матеріалами?
  • чи можливе – і на яких правових підставах – залучення працівників закладів освіти, зокрема і педагогічних, до роботи таких пунктів, зокрема в нічний час?

В службі освітнього омбудсмена провели моніторинг проблем щодо функціонування пунктів Незламності й запропонували пропозиції щодо їх вирішення.

Нормативно-правове регулювання діяльності пунктів Незламності

Служба освітнього омбудсмена здійснила докладний пошук нормативних документів та офіційних роз’яснень, які регламентують функціонування пунктів Незламності, але, на жаль, нам не вдалося знайти жодного документа чи роз’яснення, які регулювали б цей доволі складний для закладів освіти процес. 

Зрозуміло, що створення пунктів Незламності – термінова ініціатива, викликана життєвою необхідністю, й часу для розробки необхідних документів було критично мало. Але тепер, коли цей процес набув широкого масштабу, установи та організації потребують роз’яснень і розробки відповідних нормативних документів, щоб діяльність цих пунктів та робота працівників у них була узаконена. Бо, попри те, що умови воєнного часу зумовлюють обмеження деяких прав громадян, ці обмеження мають ухвалюватися і запроваджуватися виключно у законний спосіб.

Служба освітнього омбудсмена закликає органи влади, від яких залежить прийняття цих документів, швидко розробити їх. Адже у працівників закладів освіти та органів місцевого самоврядування виникають запитання щодо облаштування, функціонування, безпеки таких пунктів тощо.

Безпека закладів освіти та освітній процес при розміщенні в них пунктів Незламності

Підписатись

Облаштування пунктів Незламності в закладах освіти порушило питання безпеки за умов, коли до закладу має практично неконтрольований доступ будь-хто, а саме:

  • безпека здобувачів освіти, якщо у закладі організоване очне та змішане навчання, що передбачає перебування учнів або вихованців у будівлі;
  • безпека працівників закладів освіти, які забезпечують функціонування пунктів;
  • безпека та збереження обладнання: генераторів, обладнання для забезпечення Інтернет-зв’язку тощо.

У зв’язку з воєнним станом доступ до закладів освіти був обмежений. Але з відкриттям пунктів Незламності у закладах освіти до будівлі мають допускати всіх охочих. І якщо у закладі здійснюється очне чи змішане навчання, дуже важливо зробити перебування дітей безпечним.

Перш за все при виборі будівлі для пункту Незламності обирати заклади, де можна зробити пункт з окремим входом, так, щоб шляхи дітей та тих, хто користується пунктом, не перетиналися. 

Вочевидь, необхідно перевіряти та записувати паспортні дані  всіх, хто відвідує пункт Незламності. На жаль, маємо приклади, коли до закладів освіти приходили агресивно налаштовані невідомі особи. Це створювало небезпеку як для учнів, так і для працівників. А дехто просто відвідував туалет у закладі освіти, бо вдома не було води, хоча водопостачання було відсутнє і в цьому ж закладі освіти. 

Це призводить до антисанітарії та серйозного порушення прав учасників освітнього процесу на безпечні умови навчання та праці. Так само це фактично є порушенням багатьох прямих норм освітнього законодавства, згідно з якими керівник та педагогічні працівники закладу освіти зобов’язані забезпечити безпечне освітнє середовище.

В службі освітнього омбудсмена наголошують на необхідності  забезпечити заклади освіти, де розташовується пункт, охороною поліції або муніципальною вартою. Якщо ж це неможливо, то організувати хоча б періодичне відвідування таких пунктів правоохоронними органами. Розклад відвідування або чергування  мають скласти органи місцевого самоврядування разом із правоохоронними органами за участі закладів освіти. 

Установи та організації дуже потребують роз’яснень щодо безпеки використання обладнання в таких пунктах. До закладів освіти надходять нічим не затверджені папери, в яких вказується, що пункт Незламності має бути забезпечений генератором, і там має бути встановлена пічка (буржуйка) на дровах. Тобто постає питання безпечного використання обладнання. 

Також виникає інша проблема: під час повітряної тривоги усі мають переміститися до укриття. Заклади освіти організовують освітній процес в очному чи змішаному форматі так, щоб кількість дітей та працівників, які там перебувають, могли розміститися в укритті. Якщо укриття не розраховано на кількість осіб, які перебувають у приміщенні – це становить небезпеку як для учасників освітнього процесу, так і для тих людей, які прийшли скористатися пунктом Незламності.  Якщо в цей час там перебуватимуть інші люди, то якими мають бути дії працівників закладу освіти, хто має першочергово йти в укриття. 

В службі освітнього омбудсмена запропонували органам влади розглянути наступний графік роботи пунктів Незламності у закладах освіти, які все ж таки зобов’язані виконувати закони України “Про освіту” та “Про повну загальну середню освіту” та інші Закони, і забезпечувати в першу чергу безперебійність освітнього процесу і продовження навчання дітей: 

  • відключення електропостачання на 2-3 години – пункт не працює;
  • відключення електропостачання на 4-6 годин – пункт починає працювати після 16.00, коли завершився освітній процес; 
  • блекаут: відключення електропостачання, води та опалення більше ніж на добу – освітній процес здійснюється в дистанційному форматі, пункт працює цілодобово.

Залучення працівників закладів освіти до роботи у пунктах Незламності

Першочерговим завданням керівників закладів освіти є забезпечення безпеки усіх учасників освітнього процесу, організація освітнього процесу в надскладних умовах, утримання будівель та укриття, організація чергування працівників у пункті та багато іншого.

Служба освітнього омбудсмена отримує звернення від працівників закладів освіти  щодо їхнього залучення до роботи пунктів. Адже передбачено, що пункти мають працювати цілодобово, тобто працівники мають чергувати в будівлі вночі. 

Для організації роботи пункту Незламності у будь-якому приміщенні, що належить до комунальної або державної форми власності, потрібно видання відповідного наказу чи розпорядження військовою адміністрацією. Без наказу залучення працівників до  чергування в пункті не є законним. 

Як зазначається у Порядку залучення працездатних осіб до суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану, місцеві держадміністрації, органи місцевого самоврядування або військові адміністрації приймають рішення про запровадження трудової повинності та залучення працездатних осіб до виконання суспільно корисних робіт.

З кожною із зазначених осіб укладається строковий трудовий договір. За працівниками, залученими до виконання суспільно корисних робіт, на час виконання таких робіт зберігається попереднє місце роботи (посада).

Забороняється залучати до суспільно корисних робіт малолітніх дітей та дітей від чотирнадцяти до п’ятнадцяти років, жінок, які мають дітей до трьох років, а також вагітних жінок у разі, коли виконання таких робіт може негативно вплинути на стан їх здоров’я.

Працівникам функціонуючих в умовах воєнного стану підприємств за виконання суспільно корисних робіт забезпечується оплата відповідно до умов оплати праці, встановлених за професією (посадою), на яку їх зараховано, і розмір такої оплати не може бути нижчим від розміру середньої заробітної плати за основним місцем роботи.

Фінансування суспільно корисних робіт здійснюється за кошти замовника або коштів місцевих держадміністрацій або благодійних внесків чи пожертвувань, або інших джерел, не заборонених законодавством.

Служба освітнього омбудсмена закликає органи влади видати доручення чи розпорядження (або інший необхідний документ) про організацію пунктів Незламності в кожній територіальній одиниці, якщо це не було зроблено. На їх основі військові адміністрації та органи місцевого самоврядування видадуть свої розпорядження, у яких мають зазначити: 

  • перелік пунктів та їхній режим роботи; 
  • порядок забезпечення необхідним; 
  • ініціювати закупівлю товарів та послуг;
  • порядок залучення працівників до роботи пунктів;
  • охорону пунктів;
  • інші питання.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *