Класний керівник здійснює організацію навчально-виховного процесу, координування всіх виховних впливів на учнів та позаурочну виховну роботу в закріпленому за ним класі з метою створення належних умов для особистісного розвитку кожної дитини, збереження неповторності й розкриття її потенційних здібностей, захисту інтересів дитинства.
Основні функції класного керівника:
- організаторська – проведення роботи за всіма педагогічними аспектами);
- виховна – формування особистості й колективу);
- комунікативна – організація спілкування);
- координаційна – погодження всіх впливів, установлення взаємодії між усіма учасниками виховного процесу);
- коригувальна – перетворення, зміна особистості);
- екологічна – захист дитини від несприятливих впливів оточуючого середовища);
- адміністративна -ведення особових справ учнів та інших офіційних документів).
Отримуйте актуальні новини освіти
Діяльність класного керівника повинна бути системною, цілеспрямованою, грунтуватися на базі програми виховання всього колективу школи, аналізу попередньої діяльності, позитивних і негативних тенденцій громадського життя.
До головних обов’язків класного керівника входить:
- створення умов існування дитини в загальноосвітньому закладі для її успішної життєдіяльності з урахуванням соціальних, матеріальних умов життя, специфіки сімейних обставин;
- сприяння різнобічному творчому розвитку особистості, духовному становленню, успішному входженню дитини в соціум, збагненню сенсу життя;
- формування мотивації до навчання кожної дитини з урахуванням вікових та індивідуальних особистостей;
- координування навчальної діяльності кожного вихованця й усього класного колективу;
- створення умови для гуманних взаємин між дітьми в колективі;
- сприяння формуванню моральних якостей і духовних орієнтирів;
- координування роботи всіх учасників навчально-виховного процесу.
Одним із важливих напрямків діяльності класного керівника є співпраця з батьками з метою залучення їх до участі у виховному процесі задля спільного вивчення особистості дитини, її психофізичних особливостей, організації допомоги у навчанні, духовному та фізичному розвитку.
Які обов’язки та функції має класний керівник в інших країнах світу?
У Франції класні керівники щороку змінюються, що знижує ймовірність до появи у класі улюбленців та виключає корупційну складову у педагогічній діяльності. До їх прямих обов’язків входить налагодження взаємодії закладу освіти з батьками та ведення документації. Виховні години не проводяться окремо, а інтегровані в усі шкільні дисципліни.
Класного керівника у школах Німеччини вважають «мамою» класу. Педагог відповідає за комунікацію з батьками, організацію та проведення батьківських зборів, позашкільних активностей, екскурсій, ведення документації.
Обов’язки класних керівників різних округів Швейцарії відрізняються. Однак спільними рисами є співпраця з батьками, організація позакласних активностей, зокрема походи, екскурсії, пікніки. Виховна година не передбачена у навчальному процесі, однак щотижня з учнями проводиться розмова щодо їхніх вражень протягом тижня та побажань.
Класні керівники в школах Польщі відповідають за організації різних активностей, а саме походів до музеїв, екскурсій, походів у гори тощо. Один раз на тиждень передбачена виховна година.