Чи доречні рейтинги шкіл за результатом НМТ

chi dorechni rejtingi shkil za rezultatom nmt e7cc298 - Чи доречні рейтинги шкіл за результатом НМТ

Днями у ЗМІ прокотилась хвиля публікацій із обговорення рейтингу навчальних закладів, що сформований за результатами Національного мультипредметного тесту (НМТ). Проте, освітяни ставляться до таких рейтингів із пересторогою, адже вважають, що критеріїв, що впливають на оцінку школи значно більше. Чому не варто спиратись лише на результати НМТ і чому цей показник може бути хибним, розповіла Mind засновниця мережі освітніх проектів МрійДій, співзасновниця КМДШ, Лідія Білас

Щасливе та успішне майбутнє дитини – мрія, мабуть, всіх батьків. Окрім безумовної любові мами і тата, забезпечити його може хороша освіта. Саме тому батьки витрачають місяці, іноді навіть роки, на пошуки ідеальної школи. Родини шукають той освітній заклад, в якому б на дитину дивились як на особистість, поважали, запалювали, підтримували і, звісно, давали якісні знання. Як же знайти таку школу? Найперше, що приходить в голову під час пошуку – результати тестів зовнішнього національного оцінювання або національного мультипредметного тесту (НМТ). Високі результати випускників вселяють надію у те, що школа допоможе заскочити у поїзд, що везе до того самого щасливого та успішного майбутнього. Але чи справедливими є результати НМТ взагалі? А під час воєнного стану? І чи дійсно це найкращий критерій при вибору школи? 

Трансформації НМТ 

В 2022 році було прийнято рішення не проводити ЗНО через початок повномасштабного вторгнення. Альтернативою оцінюванню став онлайн-тест, що складався з трьох блоків (українська мова, математика та історія України). Цього року історія України вже не була обов’язковим предметом. За бажанням її можна було замінити іноземною мовою, біологією, фізикою або хімією.

НМТ та реалії шкільного життя під час війни

Минулого року педагоги та батьки обурились недосконалістю НМТ. Через те, що питання в сесіях повторювались, в інтернеті швидко з’явились на них відповіді. Тому частина школярів встигло їх вивчити ще до закінчення часу своєї сесії. Втім МОН відхрестився від того, що система могла бути недосконалою, та заявив, що відповіді в інтернеті можна було знайти і в попередні роки під час складання ЗНО.

Цього року школи знову зіштовхнулись з проблемами під час підготовки та проведення тесту. Однією з вимог МОН до освітніх закладів наразі є забезпечення психологічної підтримки та комфорту учнів. Дитяча психіка є більш вразливою до стресових ситуацій, школярі часто потребують підтримки дорослих, особливо під час повітряних тривог або відключення світла.

Додаткове навантаження на школярів, залякування їх необхідністю проходження тесту негативно впливає на їх психологічне самопочуття. Тож певна кількість директорів та педагогів воліють дослухатись до рекомендації МОН та дбати про комфорт учнів, а не тиснути на учнів заради банального підвищення середнього навчального балу.

Окрім того, воєнний стан поглибив нерівність між школами. Освітні заклади в східних областях вимушені проводити навчання здебільшого онлайн, велика кількість дітей переїздить і покидає свої школи. Тоді як школи в трохи спокійніших регіонах постійно приймають дітей переселенців, які іноді приєднуються до класу на останньому році навчання. Результати оцінювання цих дітей також зараховують до складання рейтингу школи, хоча навряд чи це можна вважати справедливим як по відношенню до дітей, так і до шкіл.

Чи можна обирати школу виключно за результатами НМТ?

Як бачимо, рейтинги шкіл за результатами НМТ не є найкращим способом зрозуміти, чи є навчальний заклад хорошим варіантом для щасливого майбутнього дитини. Сьогодні за знання учня часто відповідають батьки та репетитори. Школа ж мала б дати дітям дещо більше, ніж просто відповіді на питання тестів.

200 балів з математики може означати різне:

  1. дитина дуже добре підготувалася теоретично, але зовсім не розуміє, як ця бездоганно завчена логарифмічна формула інтегрується в життя
  2. теорія гарно підкріплена практикою і склавши відмінно тест, дитина розуміє, як і де ці знання можна застосувати, вийшовши за межі школи.

Якщо це другий випадок – вітаю, це прекрасно. Але чи завжди це так? І чи поганими є 160 балів з математики, але при цьому щаслива дитина, на яку не тиснули через оцінки і яка розуміє, як накреслити проект архітектурної споруди, використовуючи знання з математики або ж створити фінансовий план віртуальної компанії, працюючи при цьому в команді, розвиваючи навички сучасної людини та максимально концентруючись на дійсно цікавих задачах?

Підписатись

Школа стає другим домом, місцем, де можна навчитись бути собою, пізнавати себе та вибудовувати свої кордони, вчитись ефективно взаємодіяти з іншими та бути активним і свідомим членом громадянського суспільства.

Навчальний заклад – це значно більше, ніж рейтинги. Тим більше рейтинги по НМТ. Це місце, де дитина може бути або захищеною та щасливою, або нещасною та пригніченою. Місце, де вчитель може надихнути та мотивувати або залякати та закрити.

Навряд чи компонент щастя можна оцінити та додати до рейтингу шкіл, навряд чи батьки побачать та відчують його захованим за цифрами. Але саме він є найважливішим під час вибору школи. Адже поїзд до майбутнього не лише про успіх, не лише про високий бал. Він в першу чергу про щастя, яким варто наповнити дитину з самого дитинства, щоб це щастя підсвічувало дорогу все її життя.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *