Міністерство освіти і науки України затвердило нову редакцію Програми загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти. Основна новація Програми – розширення переліку компетентностей, які будуть оцінюватися в межах моніторингового дослідження.
Почианючи з 2018 року Український центр оцінювання якості освіти проводить довготривалий загальнодержавний зовнішній моніторинг якості початкової освіти (ЗЗМЯПО), участь у якому бере учнівство 4-х класів та вчительство, яке навчало цих дітей. До цього часу було проведено два цикли моніторингу – у 2018 та 2021 році.
У межах перших циклів метою було оцінити рівень сформовані у випускників і випускниць початкової школи двох ключових компетентностей – читацької та математичної, а також виявити чинники, які впливають на рівень сформованості згаданих компетентностей. Важливо відзначити, що саме результати ЗЗМЯПО 2018 та 2021 років на сьогодні є єдиним в Україні джерелом достовірної інформації як про якість початкової освіти, так, зокрема, і про освітні втрати молодших школярів, що були спричинені пандемією COVID-19.
Підписатись
Наразі розпочалася підготовка до наступного, третього, циклу моніторингу, основний етап якого заплановано провести навесні 2024 року. У межах чергового циклу, крім читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи, у фокусі уваги буде також природничо-наукова компетентність, яку в оновленій Програмі моніторингу визначено як здатність особи застосовувати в практичній діяльності наукове розуміння природи (явищ, процесів, закономірностей, законів) і методи та інструменти природничих наук, техніки й технологій (спостерігати, збирати й систематизувати дані, формулювати гіпотези, проводити дослідження / експерименти, аналізувати й оцінювати результати), усвідомлено ставитися до збереження природи й покращення якості життя людини, громади й людства загалом, збалансованого розвитку суспільства. Розширення переліку досліджуваних компетентностей у межах моніторингу – дуже важливий крок, адже завдяки цьому з’явиться змога отримати ще більше об’єктивних даних про якість освіти молодших школярів, а отже, формувати ефективні освітні політики в початковій школі на доказовій основі.
Нині фахівці Українського центру працюють над розробленням рамкового документа з оцінювання природничо-наукової компетентності молодших школярів та інструментів (тестів, анкет) для вимірювання рівня сформованості природничо-наукової компетентності. Восени 2023 року буде проведено пілотування напрацьованих інструментів з метою перевірки їхньої валідності та надійності.