15 жовтня, 16:00
12 хвОсновні тези
- Google дарує українським учням вищих навчальних закладів річний безкоштовний доступ до ШІ-помічника Gemini з комплектом AI Pro, зокрема для поглибленого вивчення інформації та систематизації знань.
- Міністерство освіти та науки України та фахівці пропонують навчити викладачів та студентів застосовувати ШІ без загроз для якості освіти, акцентуючи увагу на креативній взаємодії та перевірці надійності даних.
- 1 Як коректно використовувати штучний інтелект у навчальному процесі?
- 2 Рекомендації учням від експерта зі штучного інтелекту
- 3 Як застосовувати ШІ в технічних галузях, професійно-технічній освіті та школі
- 1 Як коректно використовувати штучний інтелект у навчальному процесі?
- 2 Рекомендації учням від експерта зі штучного інтелекту
- 3 Як застосовувати ШІ в технічних галузях, професійно-технічній освіті та школі
У жовтні Міністерство цифрової трансформації повідомило, що Google надає українським студентам рік безкоштовного користування ШІ-ботом Gemini з преміум-пакетом AI Pro. Умови наступні – повний доступ до Gemini 2.5 Pro можуть отримати повнолітні юнаки та дівчата з українських університетів. Серед можливостей – Deep Research з докладним вивченням даних, NotebookLM для систематизації інформації, Veo 3 для створення відео, Jules – ШІ-помічник для розробки програмного забезпечення. На додачу – 2 ТБ місця у хмарному сховищі.
Подати заявку можливо лише до 9 грудня 2025 року.
Штучний інтелект – це новітні горизонти для студентства, але технологія несе в собі і певні небезпеки. Сліпе копіювання, недостовірні відомості – це лише невеликий перелік того, чим може загрожувати чат-бот ШІ.
24 Канал провів бесіду із заступником міністра освіти і науки України з питань цифрового розвитку, цифрової трансформації та диджиталізації Дмитром Завгороднім та членом Комітету з розвитку ШІ Мінцифри, керівником та співзасновником R&D Center Winstars Дмитром Софіною про те, як варто учням використовувати ШІ та чого слід побоюватися.
Читайте також Мінцифра розробляє до запуску власний ШІ: для чого він Україні, чи буде безпечним у воєнний час та коли почне функціонувати
Як коректно використовувати штучний інтелект у навчальному процесі?
Штучний інтелект поступово стає невід’ємною складовою освітнього процесу, і основна задача держави – навчити викладачів та учнів користуватися ним, уникаючи ризиків для якості знань. Про це в розмові з 24 Каналом повідомив заступник міністра освіти і науки з питань цифрового розвитку, цифрових змін та диджиталізації Дмитро Завгородній. Співрозмовник підкреслив, що перш за все студентам та школярам не слід відмовлятися від нових технологій – натомість важливо навчитися їх застосовувати з розумом.
Я рекомендую їх використовувати. Зрозуміло, що треба намагатися знайти ті варіанти застосування, які конкретно вам найбільше підходять,
– зауважив Завгородній.
З його слів, Міністерство освіти вже розповсюджує настанови щодо використання ШІ не лише у вищих навчальних закладах, а й у школах. Вони створені на основі матеріалів, підготовлених Центром штучного інтелекту міністерства цифрової трансформації. Хоча в першу чергу ці рекомендації призначені для вчителів, ті ж самі принципи можуть застосовувати і самі учні.
Ключовим викликом, на думку Завгороднього, є не сам факт появи штучного інтелекту в освітній сфері, а трансформація мислення, яку він стимулює.
Дмитро Завгородній
Заступник міністра освіти і науки
Коли є можливість просто задати питання і отримати готову логічно викладену відповідь, виникає бажання не думати самостійно. Це викликає ризик когнітивної лінії – втрати вміння розумової діяльності.
Співрозмовник порівнює дане явище з фізичною атрофією: “Якщо ви все життя споживатимете лише рідку їжу, то ваші щелепи стануть слабкими і не зможуть пережовувати щось твердіше. Так само і з розумом”. Саме тому, запевняє він, викладацькі підходи мають змінюватися: наголос слід робити не на результаті у вигляді контрольних робіт чи записів, а на самому процесі мислення.
Окремою проблемою залишається правдивість інформації, яку створює штучний інтелект. Дмитро Завгородній наголошує, що “галюцинації” моделей ШІ – тобто сфабриковані факти або помилки – не є головною загрозою для навчального процесу. Значно більша складність полягає в тому, що такий створений контент масово потрапляє в мережу інтернет та стає основою для нових невірних відповідей.
Дмитро Завгородній
Заступник міністра освіти і науки
Це загальна проблема, не тільки для освіти. Але вона має наслідки і для шкіл, і для вищих навчальних закладів. Тому викладачам варто переносити акцент від перевірки фактів до оцінювання розумового процесу учня.
Завгородній наводить приклад того, як змінюється роль викладача: замість того, щоб вимагати від учня простого переказу фактів з історії чи літератури, варто спонукати його до креативної взаємодії з інструментом. Наприклад, заступник міністра пропонує завдання, в якому учень веде бесіду з чат-ботом від імені героя прочитаної книги, а потім аналізує дану розмову та робить особисті висновки.
Такі завдання не дають можливості просто списати. Вони створюють досвід, який потребує мислення та взаємодії, а не автоматичного копіювання,
– говорить Завгородній.
Рекомендації учням від експерта зі штучного інтелекту
То які ж рекомендації власне для студентів? Дмитро Софіна, член Комітету з розвитку ШІ Мінцифри, керівник та співзасновник R&D Center Winstars, у коментарі 24 Каналу підготував такий перелік порад, як користуватися доступними для студентів засобами ШІ Gemini 2.5 Pro.
- Розширений AI-помічник. Дана функція забезпечує глибоке розуміння та аналіз великих масивів даних. Він використовує покращену здатність Gemini 2.5 Pro обробляти великі обсяги інформації (до 1500 сторінок тексту за один раз) завдяки великому контекстному вікну.
Приклад використання: завантажувати повні підручники, наукові праці, або записи лекцій, щоб попросити Gemini створити конспект, виділити ключові поняття, порівняти теорії або згенерувати практичні вправи/картки для підготовки до іспитів.
- ШІ надає багатомодальність для комплексних завдань – можна застосовувати функцію необмеженого завантаження зображень/файлів.
Приклад використання: ШІ робить фотографії складних графіків, формул, діаграм з лекцій або посібників і просить Gemini пояснити поняття поетапно, розв’язати задачу або розшифрувати незрозумілі фрагменти конспекту.
- Творчі роботи та редагування: студенти мають можливість використовувати Gemini як розумного співавтора.
Приклад використання: ШІ генерує структуровані плани для есе, курсових або дипломних робіт. Можливо звертатися до Gemini перевірити проєкти на граматичні, стилістичні огріхи та запропонувати вдосконалення аргументації.
- Deep Research (інструмент для докладних досліджень). Це економія часу на реферуванні – Deep Research самостійно обробляє сотні першоджерел в реальному часі та створює структурований, всебічний звіт з посиланнями та цитатами.
Приклад використання: замість довгих годин ручного пошуку інформації сформулюємо складний дослідницький запит для курсової або дипломної роботи (наприклад, “Порівняльний аналіз впливу різних регуляторних підходів ЄС на розвиток генеративного AI”) та отримаємо готовий, обґрунтований звіт. Дмитро Софіна радить завжди перевіряти оригінальні джерела, але використовувати звіт ШІ як надійну основу.
Ще один засіб, NotebookLM, – це особистий помічник для систематизації знань. Він полегшить такі завдання:
- Організація навчальних матеріалів. Використання NotebookLM як основного місця для ваших навчальних матеріалів. Він підтримує роботу з аудіо- та відеоматеріалами.
Приклад використання: Завантажити всі свої записи, презентації, PDF-документи в NotebookLM. Можливо ставити питання про інформацію, розкидану по різних документах, і NotebookLM знайде та об’єднає відповідь, посилаючись на джерела. Це ідеально для комплексного перехресного вивчення дисциплін.
Також доступний студентам генератор коротких відео Veo 3, який допоможе у поліпшенні якості презентацій. Софіна радить застосовувати Veo 3 для створення коротких динамічних відеороликів зі звуком на основі тексту або фото.
Приклад використання: ШІ створює наочні початкові або підсумкові ролики для презентацій чи навчальних проєктів, щоб візуалізувати абстрактні концепції, історичні події або наукові процеси.
- Jules, ШІ-помічник для програмування, допоможе студентам в IT-галузях, зокрема у навчанні кодувати.
Приклад використання: завантаження коду для виявлення та виправлення неточностей (багів), створення документації, пояснення складних шматків коду або створення нових функцій на основі вашого опису.
- Додаткові переваги (2 ТБ Google One Storage та інше) студенти можуть застосовувати для зберігання всіх навчальних матеріалів, архівування значних обсягів даних для досліджень, фото та відео, пов’язаних з навчанням.
Дмитро Софіна
Член Комітету з розвитку ШІ Мінцифри, гендиректор та співзасновник R&D Center Winstars
Не сприймайте ці інструменти як “чит-код” для уникнення завдань. Розглядайте їх як команду висококваліфікованих асистентів, які можуть виконувати рутинну роботу (пошук, реферування, чернетка) за лічені хвилини, дозволяючи вам зосередитися на критичному мисленні, аналізі, креативності та об’єднанні знань – навичках, які ШІ ніколи цілком не замінить, а лише покращить.
Як застосовувати ШІ в технічних галузях, професійно-технічній освіті та школі
На відміну від гуманітарних наук, у технічних спеціальностях застосування ШІ вже стало звичайною частиною навчання. Зі слів Завгороднього, у програмуванні чи наукових дослідженнях такі інструменти “є фактично обов’язковими”.
Разом з тим у професійно-технічній освіті штучний інтелект, на думку посадовця, впроваджуватиметься повільніше. Однак у майбутньому десятилітті навіть звичні професії, такі як зварювальники чи механіки, зміняться під впливом роботизації.
Дмитро Завгородній
Заступник міністра освіти і науки
Зварювальники стануть операторами зварювальних роботів. Це буде більш цікава та добре оплачувана робота. Для України, де людей стає менше, автоматизація – це плюс, а не небезпека.
Заступник міністра наголосив, що МОН вже працює над тим, щоб навички роботи з ШІ увійшли до професійного стандарту вчителя. Хоча на цей час цього ще немає, відомство активно розповсюджує відповідні рекомендації, зокрема для шкіл та університетів, а також нагадує про безкоштовний річний доступ студентів до Google Gemini.
Дмитро Завгородній
Заступник міністра освіти і науки
Це навичка XXI сторіччя, і нам би хотілося, щоб якомога більше людей почали знайомитися з цими інструментами, проходили онлайн-курси та застосовували їх у своїй діяльності.
Візьміть до уваги! Рекомендації щодо застосування ШІ в освіті доступні на інтернет-сторінці Міністерства освіти і науки України. Документ має на меті допомагати викладачам, студентам і адміністраціям результативно інтегрувати ШІ в навчальний і науковий процес. У ньому роз’яснюють, як формулювати якісні запити, готувати завдання та вибирати потрібні інструменти. Зокрема, ШІ може сприяти викладачам у створенні тестів чи презентацій, студентам – у підготовці до іспитів та написанні наукових праць, а адміністраціям – в автоматизації буденних процесів.
У документі також розвінчують міфи про ШІ, зокрема щодо загроз академічній чесності чи заміни викладачів. Окремо в настановах розглядаються засади безпеки – захист інформації, людський контроль, прозорість і відсутність дискримінації. Також наведено приклади впровадження політик ШІ в закордонних вишах і різні варіанти його застосування – від часткового до повного, залежно від завдань і рішень викладача.