Самостійність дитини і її розвиток.
Я задавала собі питання: а наскільки я даю можливість проявитися самостійності молодшої дочки? І в чому в її 7 років проявляється її самостійність?
Ми з чоловіком говорили про те, що в її віці мали велику кількістю практичних навичок.
- Ми – батьки – вчимо дітей обходитися без нас, вибираючи своєчасні дії, включаючи здорову критичність, розвиваючи вміння займатися чимось, навіть, якщо воно нецікаво і нудно. А якраз підтримання концентрації в тому, що «нецікаво і нудно», рутинно – одна з найскладніших завдань для сучасних дітей.
- «САМОСТІЙНІСТЬ – узагальнена властивість особистості, що з'являється в ініціативності, критичності, адекватної самооцінки і почуття особистої відповідальності за свою діяльність і поведінку. Самостійність особистості пов'язана з активною роботою думки, почуттів і волі. Це сформована звичка діяти самостійно, самостійні дії, самостійного судження»
Мені подобається ідея – що самостійність – це навик і звичка.
- У розвитку самостійності – є три важливі теми – готовність дитини (зрілість різних систем, мотивація), готовність батьків (тривога, компенсація своєї нереалізованості) і – безпека середовища. (З «безпекою середовища» зараз зовсім складно. Нам доводиться враховувати контекст часу)
- Коли мене запитують – а навіщо дитині «це» вміти (зав'язувати шнурки, мити посуд і ін) – адже цивілізація придумала стільки помічників в цьому, я можу припустити, що цивілізація все ж крихка. А для виживання нам знадобляться будь-які навички. І ще – кожен навик – це не просто дія – це залучення великої кількості систем і рівнів.
Буквально – вміти зав'язувати вузлики важливо не тільки, щоб справлятися зі шнурками черевиків або канатами в мореплавстві – це важливо, як мінімум, для активної багатовимірної роботи мозку, для його тренування.
- Дитина розвивається: спостерігаючи за тим, що робимо ми; роблячи разом з нами; далі – роблячи сама. Якщо ми думаємо, як допомогти сформувати навик – важливо зрозуміти, чи були пройдені ці три пункти.
- В психології є поняття: Зона актуального розвитку (те, що дитина дорослий вміє робити без допомоги.) Зона найближчого розвитку – те, що поки що робить за допомогою, але скоро буде робити сама. Будь-якій дитині важливо бачити, що у батьків є теж зона найближчого розвитку (що вони щось освоюють, щось тренують).
- Розвиток – це коли цікавість перемагає страх. Коли ми дозволяємо собі освоювати нові території.
Ми створюємо безпечні умови, для того, щоб цікавість перемогла страх. Щоб система підкріплення – відчувала перемогу від досягнення і драйв від нових навичок. Щоб дослідження нового було пов'язано з радістю, а не зі страхом критики чи покарання.
- Самий-самий вік розвитку самостійності: період наслідування – перші ігри (близько 2-3 років) – наслідуючи дії дорослих, дитина відтворює ті дії, які бачить. Тільки потім з'являються рольові ігри, де відтворюються відносини. І нам можна забезпечуючи безпеку, дати помити посуд, що не б`ється (сидячи у ванній
, підмести підлогу).
- З чого починається самостійність дитини. З турботи про батьків. З можливості відпочити батькам. Інакше, щоб заощадити час і сили – нам зручніше буде все робити за дитину. Ми спостерігаємо за можливостями та інтересами – не робимо за дитину те, що вона може робити сама. Не годуємо, якщо може сама. Не даємо іграшку, якщо може доповзти до неї сама. Не одягаємо, якщо може сама.
Віримо в потенціал дитини.
Найпростіший спосіб – сформувати навик в грі. Прибирання – в грі, наприклад, хто швидше…
Або розкладаємо по поличках квадратні предмети.
Щоб закріпити навичку – чистити зуби, мити руки, застеляти ліжко, робити зарядку – призначаємо дитину головним в цій дії.
(Ми пам'ятаємо, що якісно розчісуватися і витирати попу дитина зможе, коли руки стануть довшими – близько 7 років. Але вчимо її цим важливим навичкам
)
А ще дитина може: робити покупки в нашій присутності в магазині, Стежити за покупками – йти за списком.
Знаходити дорогу (бути провідником).
Отримуйте актуальні новини освіти
- Важливий вік: після того, як дитина почала говорити Я – вона відчуває і позначає межі своєї території. Може вчитися контролювати – потреби тіла (пити воду, ходити в туалет, привчатися збирати іграшки).
- Пам'ятаємо – що до 10 років дитина не може повністю нести відповідальність. Вона рухається імпульсами. Зрілості префронтальної кори для контролю і зрілого вибору може не вистачити. Саму можемо залишати ненадовго після 7 років.
Світлана Ройз