Основні тези
- У Міністерстві освіти і науки оголосили про першочергові завдання у вищій школі в Україні.
- Йдеться про допомогу студентам, розширення дуальної форми здобуття освіти, зміцнення університетського адміністрування та навчальні програми для захисників тощо.
Що зміниться у вищій освіті / Колаж Освіта 24
Новопризначений заступник міністра освіти і науки Микола Трофименко окреслив головні напрями розвитку вищої освіти в Україні. Зокрема, йдеться про підтримку здобувачів освіти, розширення можливостей дуальної освіти, зміцнення керівництва університетами, програми для ветеранів тощо.
Про це він розповів під час пресконференції за підсумками чотирьох тижнів на посаді, повідомляє 24 Канал. Чиновник повідомив, що дані вектори формують, спираючись на доручення президента.
Які вектори у вищій освіті є найважливішими?
- Підтримка студентів
Першим пріоритетом чиновник назвав державну підтримку студентства. У проєкті бюджету на 2026 рік запланували збільшення академічних стипендій та розширення програм грантів.
- Дуальна освіта і підготовка фахівців
Другий вектор – розвиток дуальної освіти, а саме поєднання теоретичного навчання та практичного досвіду. Заклади вищої освіти вже мають необхідну нормативну базу для її втілення, а в Україні є успішні приклади взаємодії між університетами та роботодавцями.
Ми бачимо в цьому реальний зв’язок з економікою і підготовкою робітників, котрі потрібні для відбудови держави,
– підкреслив він.
Серед основних спеціалізацій для відновлення країни заступник міністра назвав інженерію, енергетику, ІТ, кібербезпеку, логістику, будівництво, аграрно-харчові технології, медицину та гуманітарні науки.
- Сильні університети як осередки розвитку
Трофименко також наголосив на ролі потужних ЗВО як центрів розвитку суспільства. Взаємодія між університетами та місцевою владою може допомагати у розв’язанні соціальних проблем.
Якщо у місті не вистачає педагогів з фізики, можна об’єднати зусилля міста, регіону та університету – профінансувати лабораторію, надати стипендії, і студент піде працювати,
– вважає він.
Чиновник зауважив, що у межах програми Світового банку кожне об’єднання університетів отримує фінансування на суму 1,5 мільйона доларів.
- Лідерство, автономія та наглядові ради
Ще один напрямок – розвиток самоврядування та лідерських якостей в університетах. Для цього в Україні функціонує програма підготовки академічних управлінців, котру підтримують Світовий банк і Британська рада. Трофименко повідомив про випуск тисячі академічних управлінців.
Також згадав про експеримент із наглядовими радами, що вже впроваджується у трьох ЗВО України. Зі слів заступника Лісового, така форма управління – виключно за бажанням університетів; вона здатна стати інструментом оновлення управлінських кадрів.
- Вища освіта для ветеранів
Окремим напрямом стане навчання для ветеранів, котрі повернуться після перемоги. Вони матимуть потребу у перекваліфікації та нових можливостях для самореалізації.
Це метод боротьби зі стресом, з ПТСР, спосіб зберегти ментальне здоров’я. Наші університети повинні бути готові до цього,
– констатував він.
Університети, зі свого боку, мали б і надалі розробляти спеціальні ветеранські освітні маршрути та короткі курси, зокрема з розвитку підприємницької діяльності.
- Кампуси нового покоління
Останнім із пріоритетів чиновник назвав створення сучасних університетських містечок, що сприятимуть утриманню молодих людей в Україні.
Ми говоримо про 10 кампусів – потенційних, дослідницьких, прогромадських, з іншими сенсами та емоціями,
– пояснив Трофименко.
Як приклад успішної трансформації він назвав Луцький національний технічний університет, котрий за 4 роки змінився на сучасний європейський кампус і збільшив число студентів втричі.
- Раніше ми детально розповідали, чи відраховують зараз студентів з університетів та хто має право на відтермінування.