Державна служба якості освіти презентувала результати моніторингового дослідження якості організації дистанційного навчання у закладах загальної середньої освіти України, яке показало, освітній процес в умовах дистанційного навчання недостатньо гнучкий та обмежений у видах діяльності.
Так 7-16% вчителів зазначили, що учні самостійно опановували навчальний матеріал, частіше про це зазначали у селах, особливо у початковій школі. Дітям перш за все не вистачало пояснень від учителів замість самостійного опрацювання, презентацій навчального матеріалу, щоб краще зрозуміти тему уроку та часу пояснення нових тем. Батьки наголосили, що діти не могли навчатися та/або самостійно опрацьовувати навчальний матеріал, батьки найчастіше вказували на хворобу, відсутність інтернету та/або слабке його з’єднання.
Результати дослідження показали, дистанційне навчання негативно вплинуло на успішність учнів з математики, української мови, фізики, іноземної мови, хімії та астрономії.
Серед чинників, які негативно впливають на результати навчання учнів/учениць в умовах дистанційного навчання, вчителі насамперед називають відсутність «живого спілкування»: 73% вчителів про це зазначили у містах та 78% у селах – для початкової школи, та 61% і 57% відповідно – для базової та старшої.
Найменше педагогів причиною зниження результатів навчання учнів/учениць вбачають в особливостях виконання своїх професійних обов’язків, як-от:
- брак зворотного зв’язку щодо навчального поступу учня/учениці;
- відсутність відповідних навичок роботи з технологіями дистанційного навчання;
- використання різних електронних платформ та каналів зв’язку з учнями/ученицями.
За результатами дослідження стало відомо, що не всі педагоги достатньо забезпечені технікою та швидкісним інтернетом для проведення дистанційного навчання. Так, вчителі початкової школи ліпше забезпечені робочими комп’ютерами/ноутбуками (85% у містах та 87% у селах), ніж їхні колеги у базовій та старшій школі (67% у містах та 52% у селах). 8% учителів початкової школи, 14% базової та старшої у містах і 10% та 23% у селах відповідно зазначають, що відсутність техніки не дає змоги ефективно застосовувати технології дистанційного навчання.
Невтішна ситуація спостерігається й серед учнів. Так, 39% молодших школярів та 29% старшокласників користуються гаджетами спільно з батьками та/або братами/сестрами. Найпопулярнішим засобом дистанційного навчання для 93% старшокласників є смартфон, для 64% – комп’ютер/ноутбук.