“П’ята думка: престижність учительської праці упродовж тридцяти років суттєво впала” – Ігор Лікарчук

pjata dumka prestizhnist uchitelskoyi praci uprodovzh tridcjati rokiv suttyevo vpala igor likarchuk c78a3a5 - "П’ята думка: престижність учительської праці упродовж тридцяти років суттєво впала" - Ігор Лікарчук

П’ятдесят років тому такі ж липневі дні були для мене, як і для тисяч ровесників, дуже спекотними. Ми складали вступні іспити до інститутів. На історичний факультет педінститу, куди я подався, конкурс складав до 7 чоловік на одне місце… Якщо порівняти сьогоднішні конкурси (ха-ха-ха) на педагогічні спеціальності з тодішніми, то стає не просто сумно, а страшенно сумно…

Тож тепер п’ята думка про надбання і втрати української освіти освіти за останні тридцять років.

Вона така: престижність учительської праці упродовж цих років суттєво впала. А фактично – її ВЖЕ немає. Зникла, випарувалася, розчинилася, самоліквідувалася…

Цьому є величезна кількість причин: об’єктивних і суб’єктивних.

Винуваті – і держава, і вчитель, і соціум.

Держава – у тому, що гідно не оцінює та не оплачує вчительську працю, руками чиновництва робить вчителя безголосим і безправним.

Учитель – у тому, що воліє бути безголосим і безправним та гнеться перед кожним чиновником, що не кожен професійно росте так, як того вимагає час; соціум – у тому, що зробив учителя надавачем освітніх послуг, забувши, що у вихованні та освіті дітей не можна діяти так, як у байці про лебедя, рака і щуку…

Чи можна підняти престиж учительської праці, скажімо, законом чи Указом Президента? Упевнений, що не можна. Як і не можна того зробити черговим підняттям заробітної плати, новими меблями чи супер модними засобами навчання, безоплатними комунальними послугами чи проїздом у транспорті…

Високий престиж учителя – це високий рівень моральності самого суспільства, це – державницький підхід до вирішення проблеми статусу вчителя в суспільстві, це – сучасний рівень професіоналізму кожного вчителя.

Уже пройшов той час, коли престиж вчителя, в основному, базувався на тому, що він у соціумі був найосвіченішим, його боялися, і вважалося, що вчитель «всегда прав». Це зникло, а іншого, того, що формує престиж, за тридцять років не надбали.

Тому і не дивуюся, що бажаючі поступати на педагогічні спеціальності в університети приносять результати ЗНО з показниками трішки більше 100 балів…

Й приходять туди не ті, кого І.А. Зязюн називав : «із педагогічною зіркою в очах», а ті, кого більше нікуди не взяли. А школа такого через 4-5 років вимушена буде взяти. Бо інших вже не буде.

Отримуйте актуальні новини освіти

Інші – це вчителі радянського гарту, яких тодішня влада, за словами її вождя – Лєніна, 70 років прагнула поставити на таку «висоту, на якій вчитель в буржуазному суспільстві ніколи не стояв». Їй це не вдалося. Після неї краще із учительським «стоянням на висоті» якось геть ну не склалося. Склалося навпаки.

P.S. У ФБгрупі селища, в якому живу, побачив оголошення, що потрібний двірник із місячною заробітною платою 9600 грн. Запитайте вчителів про їхні зарплати…

Далі думки будуть іще.

Ігор Лікарчук

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *