Мовна проблема / Shutterstock
Найчастіше українці звертаються до Мовного омбудсмена зі скаргами на порушення мовних прав у сфері послуг та освіти. Влітку було багато звернень щодо туристичних агентств – як в Україні, так і за кордоном.
Про це заявила Уповноважений із захисту державної мови Олена Івановська РБК-Україна, передає 24 канал. Вона уточнила, що повноваження Уповноваженого поширюються лише на територію України, але він має право проводити роз'яснювальну роботу.
Які скарги отримує Омбудсмен?
Івановська зазначила: якщо українським туристам у країнах ЄС чи інших країнах пропонують екскурсії російською мовою, це викликає природне обурення.
Для нас російська мова сьогодні – це спусковий гачок, це мова держави-агресора, яка веде війну проти нас. Тому ми звертаємося з офіційними листами до таких туристичних агентств і просимо їх організувати україномовну підтримку для наших громадян,
– сказав мовний омбудсмен.
Що стосується вітчизняних компаній, то, за її словами, вони здійснюють державний контроль: з'ясовують, на якій підставі вони надають послуги недержавною мовою, та вимагають усунення порушень.
Яка ситуація в галузі освіти?
Вона також додала, що восени зросла кількість скарг на порушення у сфері освіти.
Ситуація тут особливо делікатна, оскільки мовне середовище формує дитину на все життя. У таких випадках ми також здійснюємо державний контроль,
– уточнив комісар.
Вона також сказала, що погоджується з освітнім омбудсменом Надею Лещик щодо надзвичайно важливого посилення ролі керівника закладу.
Наразі сертифікація керівників дошкільних закладів та шкіл на знання державної мови є необов'язковою, але вона вже дає переваги: це як підтвердження мовної компетентності, так і можливість кар'єрного зростання,
– переконує Івановська.
На її думку, необхідно використовувати методи заохочення та мотивації, щоб знання української мови стало альтернативною нормою, а не формальністю.
Останніми днями надійшла скарга від вчительки української мови, яку переслідують батьки учнів, яким вона робить догану за використання недержавної мови на уроках. Її лист навіть не підходить під жанр «скарги», а радше є криком про допомогу та соромом за ситуацію, яку важко зрозуміти логічно.
– сказав омбудсмен.
Чи існують покарання за порушення мовних норм?
Івановська сказала, що наше мовне законодавство передусім спрямоване не на покарання, а на навчання та виправлення ситуації. Мета не в тому, щоб стягувати штрафи, а в тому, щоб зробити україномовне середовище нормою.
Якщо надходить скарга, ми проводимо перевірку, з'ясовуємо обставини та зв'язуємося з компанією. Дуже часто порушники самостійно усувають недоліки до завершення справи – у такому разі ми обмежуємося попередженням. Для нас важливо, щоб бізнес почув вимогу громадськості та зробив крок назустріч громадянам,
– уточнила вона.
Цікаво! Івановська також розповіла, що деякі українці поступово повертаються до спілкування російською мовою.
За її словами, закон передбачає адміністративну відповідальність.
Сьогодні штрафи становлять 3400 гривень за перше порушення та 8500 за друге. Але для великої компанії це не ті суми, які кардинально змінять поведінку. З іншого боку, репутаційні втрати від того, що порушення стає надбанням громадськості, часто набагато суттєвіші. Сучасний споживач ретельно стежить за тим, хто дотримується мовного закону, а хто його ігнорує,
– каже комісар.
Наразі санкції застосовуються до фізичних осіб, а не до юридичних. Однак очікують на прийняття нового Кодексу про адміністративні правопорушення. Він дозволить встановити більш адекватні штрафи для компаній як юридичних осіб, і тоді відповідальність стане співмірною з масштабом порушення, резюмувала вона.